Reklamefolk: De slogans vandt valgkampen

Valgkamp er lig med slogans. To reklamedirektører vurderer de danske spidskandidaters kampagner til Europa-Parlamentet.

Reklamedirektør Frederik Preisler mener, at der er en del ligegyldige slogans i valgkampagnen til Europa-Parlamentet. (Foto: Morten Stricker © Scanpix)

De kræver vores opmærksomhed fra lygtepæle, ved togstationer, på internettet og i vejkanten.

100 kandidater har ført tre ugers valgkamp op til europaparlamentsvalget i morgen.

Men hvad fungerer, når man skal have danskerne i tale om EU?

Vi har bedt de to reklamedirektører Frederik Preisler, Mensch og Pia Tandrup Hoelgaard, Ogilvy & Mather om at vurdere partiernes valgkampagner med særligt fokus på spidskandidaternes valgslogans.

Let at forstå

Frederik Preisler fremhæver tre valgslogans om særligt gode. Det er ene er Dansk Folkepartis slogan: 'Mere Danmark og mindre EU. Det ér muligt!'

- Det fungerer godt, fordi den er let fattelig, det er nemt at huske, og det henvender sig direkte til EU-skeptikere. Der er en klar stillingtagen, og det er godt i forhold til hans (Messerschmidts, red.) placering i EU. Det er præcis det, han advokerer for i sit arbejde i EU.

Pia Tandrup Hoelgaard er ligeledes begejstret for Dansk Folkepartis slogan.

- Det er super skarpt og taler direkte til EU-skeptikerne.

EU-skepsis

Bendt Bendtsen og De Konservative har også et skær af EU-skepsis over deres slogan. Det lyder: 'Passer på Danmark i EU'.

Frederik Preisler kan lide det.

- Det er godt, fordi det tager udgangspunkt i den indflydelse Bendt Bendtsen har i modsætning til Morten Messerschmidt, der kæmper mod, at han ikke har nogen særlig indflydelse i EU. Budskabet er, at vi ikke er mere EU-begejstrede, end at vi passer på Danmark. Det vil tale til de vælgere, der er blevet mindre EU-begejstrede på det seneste.

Taler til følelser

Pia Tandrup Hoelgaard påpeger dog en svaghed ved sloganet.

- Når man nu ved, at De Konservative er for EU, kan man blive lidt i tvivl om, hvad der menes med det. Er han for eller imod EU?, siger Pia Tandrup Hoelgaard.

Til gengæld mener hun, at sloganet fungerer godt, fordi det taler til følelserne i os.

- Det er rart og taler til noget blødt i os. Det er smart tænkt, fordi de konservative ellers mere er kendt som et hardcore økonomisk parti, siger Pia Tandrup Hoelgaard.

Frederik Preisler er desuden glad for sloganet fra Folkebevægelsen mod EU, der spørger danskerne: 'Skal EU bestemme alt?'

- Det er relevant for alle, der er EU-skeptiske, og det er der en del, der er. Det er til gengæld farligt at stille et spørgsmål, hvis svaret ikke er indlysende, og det er en svaghed ved deres slogan. For hvad så - skal vi bare sige nej til det hele? Det står hen i det uvisse, siger Frederik Preisler.

Resten af partiernes slogans er derimod intetsigende, mener Frederik Preisler.

- De er så ligegyldige, at de er svære at forholde sig til. De er helt blottede for appel og sejler forbi som skibe i natten.

Arbejdshandskerne på

Den holdning deler Pia Tandrup Hoelgaard ikke. Hun mener, at alle partier har lavet ret klare slogans.

Hun fremhæver blandt andet Venstres slogan, som lyder:

'Fordi brok ikke er nok'.

- Den er meget aktiv og opfordrende. Den fortæller vælgerne, at Venstre, med Ulla Tørnæs, vil tage arbejdshandskerne på og gøre en forskel. Det fungerer godt, siger hun.

Pia Tandrup Hoelgaard er også glad for Liberal Alliances slogan, der lyder: 'Mere Frihed. Mindre EU.'

- Den er både meget emotionel og politisk. Mange mener, at EU bestemmer for meget og er lidt farligt. Den taler klart til det segment.

Taler kun til fans

Til gengæld mener hun, at SF's slogan kan være problematisk. Det lyder: 'Vi har brug for Margrete i EU' med henvisning til spidskandidaten Margrete Auken.

- Den er fin i forhold til hendes kernevælgere. Den taler til Margrete-fans, men hvis hun drømmer om at ramme en bredere vælgerskare, så fungerer den ikke særlig godt. Hvorfor har vi brug for Margrete i EU, vil de nok spørge sig selv.

De øvrige partiers slogan lyder således:

De Radikale: 'Vi tror. På Europa.' og Socialdemokraterne: 'Bedst for Europa'.

Facebook
Twitter