Lærerne aner ikke, hvordan man håndterer elever med særlige behov

Op mod 10.000 elever med særlige behov er på vej ind i de normale skoleklasser. Men lærerene ved ikke, hvad de skal stille op med dem.

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, vil trække på specialskolernes viden. (© DR)

Otte ud af ti skolelærer mener ikke, at de er blevet uddannet i, hvordan de skal håndtere de mange børn med særlige behov, der begynder i den almindelige folkeskole.

Det viser en undersøgelse, som DR Nyheder har lavet i samarbejde med Danmarks Lærerforening.

Resultatet kommer ikke bag på foreningens formand, Anders Bondo Christensen.

- Der sidder rigtig mange lærere uden forudsætninger for at håndtere de her børn. De vil gerne, men de ved ikke, hvordan de skal gribe det an, siger han.

I undersøgelsen svarede 82,5 procent nej til, at de er blevet uddannet til at inkludere elever i normalklasserne, som tidligere har fået specialundervisning eller gået i specialskole.

10.000 børn

Inden 2015 skal op mod 10.000 børn med særlige behov flyttes fra specialklasser og specialskoler over i den almindelige folkeskole.

Men i flere tilfælde har det vist sig at være en vanskelig øvelse, fordi folkeskolerne ikke har haft hverken ressourcer eller viden til at rumme elever med for eksempel ADHD.

- Lærerne siger, at de ikke synes, de får den støtte til opgaven, som de skal have. Nogle får et kursus, men de siger, at det er totalt værdiløst, siger Anders Bondo Christensen.

Bakker fortsat op

Han støtter fortsat den såkaldte inklusionside, men kun hvis det ikke går ud over børnene.

- Når vi laver et tilbud i en normalklasse, så skal vi også sørge for, at det modsvarer det behov, som barnet har. Ellers går det udover både specialbørn og almindelige børn, siger Anders Bondo Christensen.

For at sikre at inklusionen skal lykkedes, mener han, at man skal trække på den viden specialskolerne ligger inde med.

- Vi har brug for, at den ekspertise, som før var på specialskolerne, følger med over i folkeskolen. Det er jo dem, der skal fortælle lærerne, hvordan man skal undervise børnene med særlige behov.

Skolerne må vente

Jane Findahl, formand for Børne- og Kulturudvalget i Kommunernes Landsforening, er heller ikke tilfreds med at så mange lærere ikke føler, de har den fornødne uddannelse.

- Vi skal have fokus på kompetenceudvikling. Når lærere står med børn med særlige behov, skal de have de nødvendige kompetencer til rådighed, siger hun.

Så længe landets skoler stadig er i overgangsperioden mener hun derfor, at man bør undlade at tage alt for mange specialelever ind i klasserne.

- Der skal være balance i, hvor langt man er kommet, og hvor mange man inkluderer. Der er ikke nogen børn, der må blive klemt. Så må man vente indtil man er klar til at tage imod dem, siger Jane Findahl.

#kv13

Facebook
Twitter