Millioner af kroner skudt i stemmekampagner

Både kommuner, regioner og Indenrigsministeriet er gået sammen om at få flere til at stemme til kommunalvalget.

Simon Kvamm er et af flere kendte ansigter, der skal få danskerne til at stemme til kommunalvalget. Men det koster at bruge kendte til kampagner. (Foto: PR © PR)

De er overalt, hvor vi færdes, og i radio og på TV. Opfordringerne til at stemme til valget i morgen.

Man kan ringe til musikeren og komikeren Simon Kvamm, man kan få en fanfare af radioværten Sara Bro. Og en række andre kendisser skal hjælpe os hen i boksen med valgkortet i tasken.

Laveste valgdeltagelse i 35 år

Baggrunden for kampagnen 'Tænk dig om før du IKKE stemmer' er alvorlig, fortæller chefkonsulent i Kommunernes Landsforening, Malene Lyng Mejding:

- Sidste gang faldt valgdeltagelsen med omkring 4 procent til 65,8 procent. Den laveste i 35 år. Den kurve skal knækkes, med tiden kan det blive et alvorligt demokratisk problem, fordi det ikke mindst er de unge, der ikke kommer afsted.

Skal frem i skoene

Det er første gang Indenrigsministeriet, regionerne og kommunerne er sammen om en fælles kampagne. Derudover spæder Region Midtjylland også til med deres egen kampagne.

Der er sat 2,3 millioner kroner af, hvilket er en halv million mere end sidste gang.

- Vi synes, det er vigtigt, at komme frem i skoene. Det er der behov for. Vi kan jo høre at borgerne ikke ved, hvad regionen står for, og hvad vores opgaver er. Det bliver vi nødt til at gøre noget ved. Vi har brugt penge fra vores annoncekonto til formålet, siger kommunikationchef i Region Midtjylland, Birgitte Thingholm.

Kommunikationschefen erkender, det er en hård bundlinie, der viser sig i morgen aften, når stemmerne er talt op:

- Hvis ikke det nytter, så må vi tænke det helt om til næste gang. Men jeg håber og krydser fingre, siger hun.

Kommunerne er også med

Også mange kommuner sætter ekstra ind. F.eks. har byrådet i Aarhus ekstraordinært bevilget 1,5 millioner kroner. Det fortæller chef for borgerservice, Lene Hartig Danielsen:

- Vi målretter kampagnen til der, hvor vi skoen trykker. Nemlig hos de unge, hos folk med anden etisk baggrund end dansk og gruppen af 40 til 49 årige. Så håber vi, at det giver gevinst.

En indikation på, at de mange penge har gjort gavn kan være antallet af brevstemmer.

En sammentælling fortaget af Kommunernes Landsforening i 50 kommuner i sidste uge har vist, at det er fordoblet i forhold til sidste valg.

#kv13

Facebook
Twitter