Plakatekspert: Valgplakaterne er ekstra røvsyge i år

De danske valgplakater ligner konfirmationsbilleder og mangler fantasi, siger plakatekspert. Forsker er helt uenig.

"Det ligner konfirmationsbilleder, der hænger i lygtepælene". Sådan beskriver Peder Stougaard, der er tidligere museumsleder på Dansk Plakatmuseum og som har beskæftiget sig med valgplakater i mere end 20 år, valgplakaterne. (© DR)

Der hænger tusindvis af dem på lygtepæle over hele Danmark.

Men hold da op, hvor er de kedelige at se på, valgplakaterne.

Sådan siger Peder Stougaard, der har været museumsleder på Dansk Plakatmuseum indtil sidste år, og som har beskæftiget sig med blandt andet valgplakater i mere end 20 år.

- I år er de ekstra røvsyge, hvis jeg skal sige det lige ud, siger han til DR Kultur.

Konfirmationsbilleder på lygtepælene

En succesfuld valgplakat kan ellers have stor betydning for kandidaterne til kommunalvalget. Hver fjerde unge vælger får nemlig langt de fleste informationer omkring valget gennem valgplakater, viser en undersøgelse fra Radius Kommunikation og Epinion.

Men chancen for at få opmærksomhed fra vælgerne forspilder så godt som alle kandidater, mener Peder Stougaard. Problemet med valgplakaterne op til kommunalvalget er ifølge ham, at stort set alle valgplakater består af et portræt, et navn og en partifarve, og på den måde er fuldkommen ens.

- Der er ikke nogen, der stikker ud. Der er ikke nogen, der er anderledes eller sjove. Det ligner konfirmationsbilleder, der hænger i lygtepælene, siger han.

Ifølge Peder Stougaard går en god valgplakat ind til kernen af den politiker, der er afbilledet, og fortæller, hvad personen står for, og hvorfor det er værd at stemme på personen.

- Portrætter er gode

Spørger man Robert Ormrod, der forsker i markedsføring af politik som lektor ved Aarhus Universitet, er det dog slet ikke så slemt, at lokalpolitikerne bruger portrætter til at promovere sig selv i lygtepælene.

Ifølge ham bruger folk i dag mindre tid på at sætte sig ind i politik, og derfor er det vigtigt, at plakaten kommunikerer det allervæsentligste om politikeren: ansigt, partifarve, partilogo og navn.

- Når man kommer ind i stemmeboksen, er det netop en liste med navne og partilogoer, der møder en. Der gør plakater med netop de informationer det nemmere for vælgerne at huske kandidaten, siger han til DR Kultur.

Vælgere identificerer sig med portrætter

Faktisk mener Robert Ormrod slet ikke, at lokalpolitikerne behøver fokusere på deres personlige budskaber i designet af valgplakaterne, som Peder Stougaard ellers er fortaler for.

Langt de fleste lokalpolitikere stiller op for etablerede partier, og da man i forvejen ved, hvad de står for, er politiske budskaber overflødige. Samtidig bliver de personlige portrætter netop derfor ekstra vigtige. Ofte har den enkelte vælger to eller tre partier, som han eller hun overvejer at stemme på, og her kan et portræt i høj grad være med til at sikre stemmen, mener Robert Ormrod.

- Når vælgeren får øje på plakaten og ser et ansigt, tænker han eller hun måske: "den person kan jeg identificere jeg mig med". Når kandidaten samtidig repræsenterer et af vælgerens foretrukne partier, kan ansigtet, som vælgeren kan relatere til, være udslagsgivende for, at kandidaten får stemmen.

#kv13

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk