Amatøragtige slogans i valgkampen

Slogans er populære blandt folketingskandidaterne, men ikke alle slipper lige heldigt af sted med ordsnedkeriet.

Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen kæmper fortsat om vælgernes gunst inden valget den 15. september. Men når det gælder slogans er Lars Løkke og Venstre i førersædet, siger Christian Kock. (Foto: Keld Navntoft © Scanpix)

"Der skal nye boller på suppen", "Fra Vestjylland til Vækstjylland" og "Stem på en økologisk landmand".

Det er nogle af de slogans, som folketingskandidaterne forsøger at kapre din stemme med under valgkampen.

Og niveauet for sloganerne er helt i bund, lyder konklusionen en ny undersøgelse fra Ugebrevet A4, der har gennemgået 200 af slagsen.

Uklare og amatøragtige

Langt de fleste slogans er nemlig uklare og amatøragtige, mener professor i retorik på Københavns Universitet Christian Kock.

- Jeg er ikke imponeret over de slogans, der bliver brugt i valgkampen, og der er ikke nogen slogans, der er helt fremragende. Mange politikere har valgt abstrakte slogans blottet for politiske budskaber, og rigtig mange har lidt tamme og kedelige slogans uden nogen retorisk udtryksstyrke, konstaterer Christian Kock efter at være blevet præsenteret for adskillige af de godt 200 forskellige slogans, som A4 har indsamlet.

Få økonomi-slogans

I betragtning af, at økonomi er valgets helt centrale tema, er det interessant, at kun hver tyvende kandidat har valgt et slogan, der handler om økonomi, påpeger Christian Kock. Det gælder for eksempel sloganet "Sænk skatten og sæt gang i væksten".

Endelig viser A4-undersøgelsen, at de mest anvendte meningsbærende ord er "stem", "livet", »pengene«, »politik«, »ansvar«, »Danmark«, »vækst« og »velfærd«. og så er, at de mest anvendte meningsbærende ord i blå blok er "vækst" og "penge", mens kandidaterne i rød blok hyppigst bruger ord som "velfærd", "uddannelse" og "mennesker".

Guld til Venstre

Ser man på de slogans, som partitoppen bruger, er Christian Kock heller ikke duperet. Men blandt partierne løber Venstre med guld i retorik for sit slogan "Gæld eller velfærd".

- Antiteser kan være meget effektive i slogans, og der er også en god rytme i Venstres slogan. Budskabet er skarpt trukket op, og det kan betyde, at det går ud over troværdigheden. Men sloganet er effektivt og klart, understreger han.

Socialdemokraternes slogan "Danmark skal videre" er til gengæld alt for uklart, mener professoren.

- Det lyder da meget godt, at Danmark skal videre. Men hvor skal vi hen og hvorfor? Det er for uklart efter min smag. Men selvom slogans er blottet for indhold og politiske budskaber, kan de sagtens virke alligevel, siger han.

Han henviser til at Barack Obama vandt det amerikanske præsidentvalg i 2008 med det meget uklare - men tilgengæld meget omtalt - slogan "Yes, we can".

Facebook
Twitter