Analyse: Pia Kjærsgaard gør det godt på Facebook

DF's leder er den af Folketingets politikere, der har de mest engagerede venner i cyberspace, viser analyse.

Pia Kjærsgaard er ikke voldsomt aktiv på Facebook. Det er hendes venner og fans derimod, viser en ny analyse. (Foto: Niels Meilvang)

Mange folketingspolitikere bør misunde Pia Kjærsgaard.

For mens ikke uvæsentlige dele af valgkampen udspilles på nettes sociale medier, er Dansk Folkepartis leder netop blevet kåret til den mest succesfulde politiker, når det handler om at engagere vælgerne i cyberspace.

Analysen, der er lavet af den danske medievirksomhed Crisp, bygger på data fra alle Facebook-sider, der tilhører danske folketingspolitikere.

Likes giver høj score

Kun venner og fans kan kommentere og 'like' indlæg på politikernes sider, så den såkaldte Engagement Score for politikerens netværk beregnes ud fra, hvor mange 'likes' og tilkendegivelser, der er postet på de enkeltes sites.

Og her ligger Pia Kjærsgaard altså helt i top.

- Det, engagementscoren siger noget om, er, hvor dygtig politikeren er til at få vælgerne i tale, forklarer direktør i Crisp, Andreas Borch Hansen.

'Geniniveau'

Ifølge Crisp er en Engagement Score på 90-110 normal. En score fra 110-130 betragtes som høj, og en score over 130 betegnes som 'geniniveau'.

Pia Kjærsgaards score ligger i skrivende stund på 143,1 .

- Det er voldsomt højt, siger Andreas Borch Hansen.

- Politikere ligger generelt højere end virksomheder og privatpersoner, men at Pia Kjærsgaard boner så højt ud er at hun har en hel del kernevælgere, der er meget aktive og hyppigt tilkendegiver deres meninger.

Positive venner og dialog

På andenpladsen i undersøgelsen ligger Lars Løkke Rasmussen med en Engagement Score på 142,9 tæt forfulgt af Johanne Schmidt Nielsen, der indtager tredjepladsen med en score på 137,6.

Mens både Johanne Schmidt Nielsen og Pia Kjærsgaards Facebook-venner er langt overvejende positive over for de to politikere, kommer mange af indlæggene på Lars Løkke Rasmussens profil fra vælgere, der ikke deler hans holdninger, forklarer Andreas Borch Hansen.

- Lars Løkke Rasmussen - eller måske er det hans pressetjeneste - er generelt rigtig god til at besvare og debattere med Facebook-vennerne. Det genererer mere trafik og flere tilkendegivelser på siden, hvilket forklarer hans høje engagementscore.

I dag er der indtil videre postet 30 indlæg på Pia Kjærsgaards Facebookside. Hun har i skrivende stund 17.077 fans. Lars Løkke Rasmussen og Johanne Schmidt Nielsen har henholdsvis 60.947 og 39.597.