Dansk Folkeparti vil indføre skat på engelske ord

Det skal være slut med fremmedsprog i danske reklamer, hvis det står til DF. Men squash-reklamerne består. De er sjove, siger Alex Ahrendtsen(DF).

Der skal skat på udenlandske ord i reklamer, mener Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen.

Danske Banks velkendte reklamer om 'New normal' bør i fremtiden hedde 'Ny normal'.

I hvert fald hvis det står til Dansk Folkeparti, der med et nyt kulturudspil på Altinget.dk foreslår at pålægge virksomheder en skat på brug af engelske ord.

- I vores øjne giver det ikke mening, at man begynder at kommunikere til danskerne på andet end dansk. Det vil vi gerne bede dem om at holde op med, siger Alex Ahrendtsen (DF) til DR Nyheder.

For det danske sprog skal beskyttes, foreslår partiet helt konkret at indføre skatten med en ny punktafgift, som skal ramme de virksomheder og reklamebureauer, der bruger udenlandske ord og udtryk - i stedet for dansk.

Den kreative klasse skal rammes

Partiets kulturordfører Alex Ahrendtsen bliver direkte irritereret, når han ser danske reklamer på engelsk.

Han mener, at det danske sprog er ved at miste status hos bestemte klasser i det danske samfund. Og det er man i Dansk Folkeparti ked af, siger Ahrendtsen:

- Det er åbenbart svært, at den kreative klasse benytter sig af dansk i nogle sammenhænge og tyer til engelsk, fordi de synes, at det lyder smartere, siger han og fortsætter:

- Og så må vi jo hjælpe dem ved at tale til deres patriotiske hjerte, hvis de har et, og ellers må vi lægge en punktafgift på fremmedsprogede reklamer.

Squash-reklamer er undtaget

Det er Skat, der med en stikprøvekontrol skal stå for kontrollen af virksomheders brug af for eksempel engelske ord, forestiller Dansk Folkeparti sig.

- Men det gælder alle sprog. Hvis en virksomhed på Nørrebro begynder at reklamere på arabisk, så skal det også gælde for dem. Vi bor i Danmark, og så skal vi kommunikere på dansk, siger Alex Ahrendtsen.

Det er dog ikke alle fremmedord, der skal udløse en punktafgift:

- Der er ikke noget galt i squash-reklamen. Den er jo sjov. Men hvis man udelukkende benytter sig af engelsk, så mener jeg, at der skal en punktafgift på, siger han og fortsætter:

- Der, hvor vi er kede af det, er, når reklamen udelukkende foregår på engelsk eller indeholder lange sætninger på engelsk.  Der er trods alt mennesker, der har svært ved engelske – og dem taler man ned til.