Ekspert: Koks om dagpenge-data er slendrian

Det burde ikke kunne ske, at IT-systemer stadig svigter og giver datakoks fem måneder, efter de er sat i drift, mener eksperter.

(Arkivfoto) (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix)

oTo eksperter i offentlige IT-systemer rejser nu skarp kritik af de forsinkede og utidssvarende tal for skæbnerne for dem, der er røget ud af dagpengesystemet.

Tidligere i dag kunne Jyllands-Posten afsløre, at vitale tal om dagpengemodtagernes situation - som burde være blevet indrapporteret løbende, nu er mere end fem måneder forsinket. Det gør valgkampens debat om dagpengesystemets fremtid til en mudret affære.

Problemet er, ifølge Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at der er 'driftforstyrrelser' i de systemer, der siden nytår skulle have understøttet kommunernes indberetning af data om beskæftigelsesområdet. Her har de forskelligartede IT-systemer i kommunerne betydet koks i dataindsamlingen, og nu er tallene ikke opdateret siden november.

Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S) har overfor Jyllands-Posten erkendt problemet, som der fortsat ikke er frigivet detaljer om.

- Der er en kæmpe stor it-problematik i kommunerne. Det er desværre sådan, at kommunerne kører på forskellige systemer, og nogle har sværere ved det end andre, siger han til avisen.

Burde være blevet testet grundigere

Det er dog ikke en undskyldning, mener en lektor i datalog.

- Sådanne systemer burde være blevet afprøvet og testet, inden de blev sat i drift. Det er uformåenhed, slendrian og det modsatte af rettidig omhu, at det ikke virker. Det er det, vi forsøger at lære vores studerende igen og igen - at man skal tage tingene skridtvist og sørge for at alt er afluset, når det sættes i drift. Alt andet er uprofessionelt, lyder kritiken fra lektor i datalogi ved Københavns Universitet, Erik Frøkjær.

Han har tidligere skarpt kritiseret, at IT-projekter i den offentlige sektor ofte havner i kaos - ofte på grund af det, han beskriver som sjusk og uformåenhed.

- Når vi bruger IT, skal tingene være i orden, uanset om der er tale om dagpenge, CPR-registret eller noget andet. Når en sådan skandale kommer frem netop nu, er det fordi, den rammer lige ned i et mest centrale spørgsmål i valgkampen. Men slendrian er altid alvorligt, uanset hvor sådanne svigt opstår, siger han.

Rutinepræget system

Erik Frøkjær peger på den kaotiske situation omkring indførelsen af den digitale tinglysning som et analogt eksempel. Her fungerede de bagvedliggende systemer, men indrapporteringen gik i kage med store forsinkelser til følge.

I tilfældet med den kaotiske situation med dagpengedata, burde problemerne dog have været til at overskue, mener han.

- Selvfølgelig er der tale om store systemer, 98 kommuner og mange mennesker, der skal forstå dem. Men projekter som disse burde jo være rutineprægede og med kendte data, siger han.

Også IT-professor ved CBS, Kim Normann Andersen, undres.

IT-systemer understøtter ikke loven

- Hvis det viser sig, at IT-systemerne ikke kan understøtte den lovgivning, man har indført, har vi måske et demokratisk problem, der er værre, end hvis et IT-system blev et par millioner dyrere end ventet, siger han.

Problemer, hvor IT-systemer kokser længe efter de er sat i drift, ses sjældent i den private sektor, forklarer han.

- I det private erhvervsliv ser vi sjældent denne type fejl ved overgang til nye IT-systemer. Her kører man ofte parallelle systemer, indtil driften er i orden. Men i det offentlige ser vi det ofte lidt rundt omkring i alle hjørner, siger han.

I den offentlige sektor er der ikke altid tradition for at betragte IT som forretningskritisk - her tænker man ofte IT-systemer som understøttende for arbejdet, og det kan give konflikter.

Flere interessenter

- Situationen er, at der er stor forskel på interessenterne. Dem, der håndterer sådanne IT-systemer, tjener jo ofte to herrer. Dels er der borgerbetjening, dels politikerbetjening. Sådanne systemer er jo ikke kritiske for driften, men mere for politikerbetjeningen. Men dem, der er direkte involverede i tallene, er ofte mere interesserede i at tjene borgerne, siger han.

Han forklarer, at det ofte ikke kan lade sig gøre at gå tilbage til de gamle metoder, hvis de nye viser sig ikke at virke - for der sidder sjældent en stor IT-afdeling internt, der kan få det til at ske.

Facebook
Twitter