Facebook-valget: Danskerne gider ikke høre om politikernes yndlingsemne

Vækst er det mest omtalte emne blandt politikere på Facebook, men end ikke de liberale partiers følgere er interesserede.

Flere partier hen over midten bruger mest energi på at skrive om vækst på Facebook. (Foto: Mads Rafte Hein © DR)

Arbejdspladser, effektivisering, virksomheder, industri.

Landets politikere elsker at snakke om vækst og økonomi på Facebook, hvor diskussioner om, hvem der kan føre Danmark ud af krisen, bølger frem og tilbage.

Selvom det er det emne, som mange politikere skriver mest om, er det slet ikke det, der interesserer brugerne.

Folk er meget mere interesserede i at høre om mere håndgribelige emner som religion, værdipolitik, kriminalitet, indvandring og socialt udsatte, når man måler på antallet af likes, de forskellige opdateringer får.

Det viser en analyse af politikernes Facebook-profiler, som DR's Undersøgende Databaseredaktion har foretaget.

Mænd snakker om vækst

Både De Radikale, Socialdemokraterne, Venstre, Liberal Alliance og De Konservative bruger mest tid på at skrive om vækst og økonomi sammenlignet med 14 andre emner, som politikernes opslag er inddelt efter.

Ens for alle partiers opslag om emnet er dog, at antallet af likes samlet set ligger under gennemsnittet.

Det er især de mandlige folketingskandidater, der ytrer sig om vækst og økonomi, hvor hver sjette opdatering handler om emnet.

Kvinderne bruger også meget tid på at snakke om virksomheder og arbejdspladser, men de bruger samtidig også meget tid på børn og sundhed.

Vækst er tørt

Den lave interesse for væksten skyldes i høj grad, at det kan være svært for vælgerne at forholde sig til, hvad det egentlig betyder modsat andre emner som eksempelvis indvandrere og ældre.

- Vækst er meget realpolitisk og forekommer tørt for mange, og det hitter ikke hos vælgerne, siger Jakob Linaa Jensen, forskningschef i sociale medier ved Danmarks Journalisthøjskole. 

 

Han mener samtidig, at man har kunnet se, at diskussionen om vækst er forstummet i løbet af valgkampen, og det er netop, fordi folk ikke vil høre om det.

- Vækst er ikke populært i en valgkamp. Der vil man meget hellere snakke symbolpolitik og diskutere sygehuse, indvandring, kriminalitet, ældre og børn, fordi det er noget, man kan se, føle og måle.

- Valgkampens logik er, at man ikke snakker om, hvor pengene skal komme fra, man snakker om, hvordan de skal bruges, siger han.

Selv ingen interesse hos Liberal Alliance

End ikke hos Liberal Alliance, der forholdsvist skriver rigtig meget om vækst og økonomi, er interessen speciel bemærkelsesværdig.

Deres følgere på Facebook liker langt oftere statusopdateringer om skat og kriminalitet.

Det samme billede gælder for 'Danmarks liberale parti', Venstre. 

Af andre emner, som Facebook-brugerne generelt ikke er interesseret i, kan der nævnes EU, Uddannelse og forskning samt kunst og kultur.

Facebook
Twitter