Mediebarometer: De røde var mest i medierne på første valgdag

Kandidater fra rød blok havde held med at komme mere i medierne end dem fra blå partier, viser undersøgelse.

Statminister Helle Thorning-Schmidt hilser på vælgere og deler roser ud ved Nørreport Station i København. (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix)

For folketingskandidaterne er taletid i medierne altafgørende for deres valgkamp.Jo mere omtale, jo bedre. Og i de kommende uger kommer flere af dem til at gå langt for at sprede deres politiske budskaber på netaviserne, de store dagblade, lokalaviserne og på tv og i radioen.DR's Detektor undersøger i samarbejde med forskere fra RUC og Infomedia med sit mediebarometer hver dag hvilke partier, der får mest taletid i medierne. Og den første undersøgelse viser, at valgkampens dag et stod i de røde partiers tegn.Politikerne fra rød blok er citeret i 56 procent af historierne, mens blå politikere er citeret i 46 procent af valgartiklerne i de danske medier både i aviser, i radioen og på tv.

Thorning får sagt mestDen mest citerede politiker af spidskandidaterne er statsminister Helle Thorning-Schmidt (S), som er citeret i 17 procent af historierne.Herefter følger Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, som kommer til orde i 13 procent af historierne.

Derefter kommer de Radikales leder, Morten Østergaard (9 procent), Enhedslistens leder, Johanne Schmidt-Nielsen (7 procent), SF's formand, Pia Olsen Dyhr (6 procent), de Konservatives formand, Søren Pape (5 procent), Dansk Folkepartis værdiordfører, Pia Kjærsgaard (5 procent) og Dansk Folkepartis formand, Kristian Thulesen Dahl (DF) (5 procent)Timet og tilrettelagtPolitikernes mediestrategi er nøje timet og tilrettelagt før en valgkamp, og ikke meget er overladt til tilfældighederne, forklarer professor i journalistik på RUC Mark Ørsten.- For politikerne handler det om at komme ud på så mange platforme som muligt, fordi medierne har forskellige publikummer, siger han og fortsætter:

- Det er stadig meget vigtigt at komme i morgenaviserne, fordi de har så mange læsere, men hvis man gerne vil ramme bredere og nå 'Familien Danmark', gælder det også om at komme i nyhederne på tv om aftenen.

Pia Kjærsgaard (DF) blev lige så citeret i medierne på valgkampens første dag som sin formand, Kristian Thulesen Dahl, og det er ikke tilfældigt, siger medieprofessor Mark Ørsten fra RUC. (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix)

Mediernes fødekædePolitikerne er i høj grad bevidste om, hvad forskerne kalder 'mediernes fødekæde', siger Mark Ørsten.Derfor er den mest optimale strategi for politikerne, at de får deres historie ud i et dagblad fra morgenstuden, fordi de dermed næsten er sikre på at blive citeret i radioavisen, hvorefter historien kan rulle videre hele dagen og ende i TV Avisen eller TV2 Nyhederne om aftenen.

Mark Ørsten påpeger, at undersøgelsen af første valgdag klart er i tråd med, hvad medieforskerne havde regnet med.At valgkampen vil blive et præsidentvalg mellem Helle Thorning-Schmidt og Lars Løkke Rasmussen.- Det passer lige nu med vores forudsigelse af, at det kommer til at stå hårdt mod hårdt mellem Thorning og Løkke uden særlig meget plads til de andre. At Thorning er mest citeret skyldes, at hun i går havde serveretten, da hun udskrev valget, siger Mark Ørsten.

Pia K kan styre medierneDansk Folkepartis værdiordfører, Pia Kjærdsgaard ligger højt placeret over de mest citerede og er den eneste i toppen, som ikke er formand.Pia Kjærsgaard er en rigtig dygtig mediestrateg, mener Mark Ørsten.

- Hvis det var alle andre end Pia Kjærsgaard, havde det været overraskende. Men hun er enormt god til mediearbejde og siger lige det, som vælgerne vil høre, og som Kristian Thulesen Dahl ikke kan sige. Det kan vælgerne lide, og det kan medierne også, forklarer han.

Medierne i undersøgelsen er de store dagblade Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, BT, Ekstra Bladet, Information, Kristeligt Dagblad, MetroXpress (København) og deres netaviser.Desuden dækker mediebarometeret  P1, P3 og P4 Radioavisen kl. 8:00, Radio 24/7's nyhedsudsendelse kl. 8:00. DR1 TV-Avisen kl. 18:30 og 21:30/21:00 ogTV2 Nyhederne kl. 19:00 og 22:00.Hver dag sender Detektor en særudgave efter Deadline på DR2, hvor programmets valghold faktatjekker påstande fra politikere, meningsdannere og medier.Du kan være med til at bestemme, hvad Detektor skal kigge nærmere på. Send en mail til detektor@dr.dk eller skriv en besked til redaktionen på Facebook.Du kan også ved at bruge DR's hashtag under valgkampen #DRdinstemme give dit besyv med på de sociale medier.Du kan se tidligere afsnít af Detektor - Valg 2015 her.Dr.dk følger folketingsvalget live minut for minut. Få seneste nyt fra valgkampen lige her.

Facebook
Twitter