V: Billigere billetter svarer til at sparke en åben dør ind

Venstre kan ikke bakke op om forslag om fordele til elbil-ejere eller billetpriser, som ikke må stige.

Der skal være endnu flere el-biler på vejene, mener Radikale Venstre. Men transportminister Magnus Heunicke vil ikke pålægge kommunerne at lade bilerne holde gratis. (Foto: Jane Lou)

Køber du en elbil, må du parkere den gratis og køre i busbanen, og tager du offentlig transport, skal du være sikret, at billetprisen ikke stiger de næste fire år. Det mener i hvert fald henholdsvis Radikale Venstre og Enhedslisten.

Transportminister Magnus Heunicke (S), synes, der er gode intentioner i begge forslag, men er ikke parat til at love partierne noget.

Han er ellers fuldstændig på linie med Enhedslisten i at der med fordel kan ses på den kollektive transport.

- Der er to problemer. Det er dyrt, og det er dårligt, siger Heunicke.

- Der er brug for, at vi udbygger trafikken, og at vi gør, hvad vi kan for at fastfryse priserne og helst gør det billigere - i hvert fald for nogle grupper, siger transportministeren.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen synes ikke, der er grund til at bruge flere penge på at sænke prisen. Der er nemlig allerede et takststigningsloft, der betyder, at priserne maks. må stige 1,3 procent årligt,

- Det her svarer lidt til at sparke en åben dør ind, siger Lorentzen til Enhedslistens forslag.

Grøn nummerplade til el-biler

Også regeringspartiet Radikale Venstre er kommet med et forslag, der skal sænke CO2-udledningen. Partiet kigger på privatbilismen istedet. De vil give elbiler en grøn nummerplade, som giver dem lov til at køre i busbanerne og parkere gratis.

Men heller ikke her kan Venstres transportordfører finde gode takter,

- Vi må afvise det forslag. Vi skal ikke forcere dét ved at lave kunstige regler, siger Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er rigtig mange, der er begyndt at købe grønne biler, og det hilser vi velkomment, men vi skal altså ikke have særregler for elbiler.

Transportminister Magnus Heunicke er villig til at se på de radikales forslag om, hvordan bilisterne kan køre mere grønt,

- Når man vil have en grøn omstilling, så kommer man ikke uden om, at trafikken er en meget stor synder, så der skal gøres noget i forhold til en grøn omstilling af vores bilpark, siger Heunicke, der dog ikke er klar til at sige ubetinget ja til De Radikales forslag

- Jeg synes, vi skal være påpasselige med at sige til kommunerne: så mange parkeringspladser skal I reservere til el-biler, så vil de sige hov, hvad med det kommunale selvstyre, siger Magnus Heunicke.

God signal værdi gør det ikke alene

Skal man tro en forsker, så gør de to udspil det ikke alene, når man vil begrænse udledningen af CO2.

- Desværre findes den magiske knap ikke, som kan "bare" kan få os til at vælge kollektiv transport, siger Malene Freudendal-Pedersen, transportforsker fra RUC.

Hun understreger dog, at prisen kan få indflydelse på nogle menneskers valg af transport.

- Det betyder ikke det hele, men det er vigtigt at se på prisen, for det spiller en rolle i forhold til hvilket transportmiddel, man benytter, siger hun til Enhedslisten billetforslag.

Malene Freudendal-Pedersen mener, der er fordele i de Radikales forslag, som vil gøre det mere attraktivt at købe en elbil, hvis man må tage busbanen, som ikke er så proppet som de almindelige veje.

Men små initiativer alene løser ikke problemerne med CO2, siger hun. 

- Transportområdet er det eneste sted, hvor vi ikke er i stand til at nedbringe CO2-udledningen, for vi kører mere og mere i bil, så et eller andet skal der ske.

Facebook
Twitter