Bornholmerne må undvære færge længere end ventet

Reparationerne på færgen Hammerodde kommer til at tage et par uger mere end beregnet.

Indtil videre ligger Hammerodde på værtet i Landskrona i stedet på sin vante plads i Rønne havn. (Foto: Færgen © DR)

Det tager længere tid end forventet at få Hammerodde repareret efter et uheld ud for Køge Havn den 26. marts.

Hammeroddes propel blev beskadiget ved uheldet, men håbet var, at færgen igen ville være klar til sejlads den 24. april.

Men nu siger rederiinspektør Bent Boris Hansen, at færgen først forventes at være klar den 11. maj, fordi det har vist sig at skaderne er mere omfattende end først antaget.

Skæv og vredet

- Vi har været nødt til at revurdere vores opfattelse af skaderne. I starten snakkede jeg meget om, at propellerbladene var skadet, men det viser sig - efter at vi har fået det hele målt igennem på værkstedet i Hirtshals - at selve navet og akslen også er skadet, siger Bent Boris Hansen.

Akslen er slået skæv og navet er blevet vredet, så derfor skal der både rettes op og svejses rivninger i metallet, før at det hele kan sættes på plads i færgen, der lige nu er på værft i svenske Landskrona.

Og mens Hammerodde er ude af drift er det nødvendigt med hele to færger til at klare transporten af gods og passagerer til Bornholm.

To færger om én færges arbejde

Godsfærgen Gute er chartret for at klare godset til og fra Køge og erstatningsfærgen Povl Anker supplerer for at klare persontransporten.

- Gute er et fragtskab, og kan ikke sejle med passagerer. Det skal vi kunne og derfor sejler Povl Anker også på ruten. Men den kan ikke løfte den store godsmængde som Hammerodde plejer at tage, og derfor er vi nødt til at sejle med to skibe, konstaterer Bent Boris Hansen.

Sejladsen til og fra Bornholm varetages af rederiet Færgen, og den nuværende aftale er netop blevet forlænget med et år frem til september 2018.

Færgeforlig forlænget med et år

Det var egentlig planen, at det nuværende færgeforlig skulle udløbe allerede i 2017, men de politiske forhandlinger om, hvad det næste færgeforlig skal indeholde er endnu ikke endeligt afsluttet.

- Der udestår politiske forhandlinger om det endelige indhold af den fremtidige færgebetjening, herunder navnlig om der skal stilles krav om en erstatningsfærge, skrev Transportministeriet umiddelbart inden påske.