Bornholmsk færge ramte store sten ved Køge

Hammerodde er ude af drift i længere tid, så reservefærgen er sat ind for at sikre fragten.

Den bornholmske fragtfærge Hammerodde bliver erstattet af reservefærgen Povl Anker efter havariet i nat. Den skal blandt andet hente ferskvarer til øens dagligvarebutikker. (Foto: Færgen © DR)

Den bornholmske fragtfærge Hammerodde er ude af drift i en længere periode, efter den i nat kom for tæt på en bøje i Køge Havn og ramte nogle store sten på bunden.

Færgen fik skader i både bunden og på i hvert fald den ene propel bagi og har ligget hele natten lige udenfor Køge Havn for at vente på slæbebåde, der kunne få den tilbage til færgelejet.

Det er sket nu, og dykkere er ved at undersøge skaderne.

Skal i dok for at blive repareret

- Jeg kan endnu ikke vurdere hvor store, skaderne i bunden og på propellen er. Men færgen skal på værft i Landskrona, og skaderne bliver næppe repareret i løbet af weekenden.

- Det værste scenarie er, at det kan komme til at tage flere uger, siger rederiinspektør Bent Boris Hansen fra Rederiet Færgen.

Det er frygten for en episode som denne, der har fået rigtigt mange bornholmere på barrikaderne, siden Folketingets partier i december indgik aftale om betingelserne for det næste udbud af sejladsen til og fra Bornholm.

Den aftale fjerner nemlig kravet om at have en reservefærge, der kan sættes ind i tilfælde af et havari som dette eller dårligt vejr.

Reservefærgen henter rugbrødet

Den nuværende reservefærge, Povl Anker, er her i formiddag sendt fra Rønne mod Køge for at hente noget af den last, der står ombord på Hammerodde.

Dagligvarebutikkerne på Bornholm er blandt andet afhængig af friske forsyninger fra Sjælland hver dag, fordi de ikke har ferskvarer på lager, ligesom en stor del af posten også kommer med færgen fra Køge.

Men også den anden vej er der problemer med at komme af med fragt - og det gælder alt fra fødevarer til betonelementer.

Hurtigfærgen Leonora Christina kan nemlig kun tage et begrænset antal lastvognstrailere på ruten til Ystad i Sverige, mens den anden og noget mindre hurtigfærge Villum Clausen slet ikke må tage fragt ombord.

Vi kan ikke undvære en reservefærge

- Det er jo netop i en situation som denne, at en reservefærge er så vigtig for Bornholm. Virksomhederne stopper jo ikke produktionen, fordi færgen går i stykker, og bornholmerne skal jo stadig kunne handle, siger folketingsmedlem og venstremand Peter Juel Jensen fra Bornholm.

Og samme holdning kommer fra direktør Pernille Kofoed Lydolph fra Destination Bornholm:

- Både denne situation med teknisk nedbrud og de relativt mange aflysninger på grund af blæst tidligere på året viser, at reserveskibet har en funktion. Derfor skal der også være reservetonnage i det forlig, der sætter rammerne for sejladsen til og fra Bornholm frem til i hvert fald 2027, siger Pernille Lydolph.

Facebook
Twitter