Dansk flyselskab fyrer i Danmark og ansætter i Litauen

Nordiske flyselskaber flytter i stigende grad arbejdspladser til udlandet for at overleve.

DAT's ATR-72-fly. Selvom DAT står for Danish Air Transport, har virksomheden flyttet 30 arbejdspladser til Litauen for at spare penge på lønninger. (Foto: DAT © DR Bornholm)

Der er ikke meget dansk over flyselskabet Danish Air Transports seneste ansættelser.

Sidste år fyrede DAT 20 medarbejdere i Danmark, og her et år senere har de ansat 30 medarbejdere i Litauen, der varetager de samme administrative opgaver.

Dermed har selskabet fulgt samme strategi som mange andre europæiske flyselskaber, herunder det hæderkronede skandinaviske SAS - ved at rykke dele af et flyselskab til et land, hvor man kan spare penge på lavere skatter, leveomkostninger og lønninger.

Jesper Rungholm, der er direktør for DAT, begrunder manøvren med nødvendighed og påpeger, at udflytningen har øget jobsikkerheden for selskabets ansatte i Danmark:

- Vi har fået vendt et underskud til et overskud, og uden det overskud er der slet ingen danske ansatte. Så går selskabet nemlig konkurs, siger han.

DAT har sat en grænse

DAT er dog langt fra det eneste flyselskab, der fyrer hjemme for så at ansætte billigere arbejdskraft i udlandet.

Det skyldes, at skandinaviske flyselskaber har det svært i konkurrencen med andre luftfartsselskaber, siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef med speciale i luftfart hos Sydbank:

- De skandinaviske lønninger giver en konkurrencemæssig udfordring, når man er en del af en så international branche. Det er derfor blevet normalt at prøve at holde omkostningerne nede på den måde, siger luftfartsanalytikeren, og fortsætter:

- Vi ser jo eksempelvis også, at SAS ansætter mennesker og åbner baser i London og i Spanien. Det er jo simpelthen fordi, piloter og kabinepersonale har højere lønninger i Skandinavien, og det er man nødt til at finde en løsning på, lyder det fra Jacob Pedersen.

Men så langt har DAT ikke valgt at gå. For der er alligevel en grænse for, hvor mange østeuropæere, der kan arbejde i et selskab med navnet Danish Air Transport, medgiver flyselskabets direktør Jesper Rungholm:

- Det er også derfor at vores salgspersonale, der har kontakt til kunderne stadig sidder i Danmark, og det samme gælder den overordnede styring. Så det er i høj grad stadig et dansk selskab, siger han og tilføjer:

- Vi valgte at frede vores flyvende, så vi har ikke flyttet en eneste pilot, kabinepersonale eller tekniker. Det er udelukkende administration, vi har flyttet over, og det har givet en meget positiv effekt i vores årsregnskab, siger DAT's direktør.

De fleste af Danish Air Transports medarbejdere er altså stadig ansat i Danmark.

Store forandringer - og udgifter - forude

Ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen tester nordiske luftfartsselskaber lige nu, hvor mange arbejdspladser, de kan flytte ud af landet:

- Der er stadigvæk plads til at flytte arbejdspladser ud, hvor der er lavere lønninger, men selskaberne er stadig ved at finde ud af, hvad man kan, og hvor godt det kan fungere.

Han henviser til udflytning af produktion i fabrikssammenhænge, hvor besparelserne har set bedre ud på papiret end i praksis på grund af anderledes forretningsgange og kutymer. Hvor langt luftfartsselskaberne vil gå, afhænger derfor af de erfaringer, de gør i øjeblikket, vurderer luftfartsanalytikeren.

I DAT's tilfælde handler udflytningen både om, at virksomheden ikke må give underskud, men også at meget store udgifter venter lige rundt om hjørnet, fortæller direktør Jesper Rungholm:

- Vi står overfor nogle markant store investeringer de næste 4-5 år. Enkelte fly er måske en smule gråhårede, så derfor skal vi i gang med en meget stor og dyr proces i flådefornyelse, og det kræver, at vi tjener penge på bunden.

Danish Air Transport blev stiftet i 1989 af Kirsten og Jesper Rungholm. Selskabet står for en stor andel indenrigsflyvninger mellem Jylland, København og Bornholm. Udover de faste danske ruter, har selskabet også faste ruter i Norge.