Dansk flyselskab vil flyve CO2-neutralt: Det gør næsten ingen forskel

Forskere har både ris og ros til flyselskabet DAT's investeringer i CO2-reduktion.

Flyselskabet DAT vil plante mangrove-træer i Myanmar, som skal opsuge flere drivhusgasser, end selskabets indenrigsfly udleder i atmosfæren. (Foto: Hanne Høier- DR Syd)

Det danske flyselskab DAT, som rejser til og fra de større danske byer og Bornholm, vil nu gøre det muligt for dig at flyve CO2-neutralt.

Flyselskabet har dog hverken ændret på flyenes brændstof eller købt nye grønne fly. Selskabet har i stedet valgt at investere cirka 400.000 kroner om året i godkendte CO2-reducerende projekter.

De godkendte projekter går blandt andet ud på at plante mangrove-træer i Myanmar, som skal opsuge flere drivhusgasser, end selskabets indenrigsfly udleder i atmosfæren.

Men professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, Mogens Fosgerau, mener ikke, at selskabets CO2-plan batter:

- Det er sikkert nogle fine projekter, men i forhold til at løse luftfartens udfordringer med klimaet, så gør det næsten ingen forskel.

For den CO2-udledning, der kommer fra de danske indenrigsfly, er nemlig ikke særlig stor, hvis man ser på, hvor meget flytrafikken udleder på verdensplan, siger forskeren:

- Det er jo en dråbe i havet i forhold til de større selskaber, som flyver folk på ferie i Thailand og USA, og netop den type rejser er en meget stor kilde til udledning af CO2-emission. Der skal reguleres væsentligt hårdere end disse tiltag, siger Mogens Fosgerau.

Men Kirsten Halsnæs, der er professor i klima og økonomi ved DTU Management Engineering på Danmarks Tekniske Universitet, mener til gengæld, at selskabets initiativ rummer noget signalværdi i forhold til de større, internationale flyselskaber:

- Det er godt, at de tager et skridt fremad, og det er et godt eksempel for andre flyselskaber, og på den måde kan de måske gøre CO2-udledningen mere bevidst for passagerne, siger Kirsten Halsnæs.

Og hvis man fik de andre flyselskaber med på lignende ideer, så vil det få betydning for klimaregnskabet, for flyene står for godt to procent af hele verdenens CO2-udslip, siger klimaforskeren.

DAT: Et vigtigt skridt

Flyselskabets administrerende direktør, Jesper Rungholm, er godt klar over, at klimaprojekterne ikke gør en forskel i det store billede, men han mener stadigvæk, at det er et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Og han mener, at det kan hjælpe med passagernes eventuelle dårlige samvittighed, når de vælger at tage DAT-flyet frem for andre transportformer, når de skal rejse tværs over landet:

- Det betyder, at man kan tage flyet med god samvittighed. I hvert fald med meget bedre samvittighed, end når man vælger at tage toget, hurtigfærgen eller egen bil, siger Jesper Rungholm, der understreger, at klimaprojekterne ikke går ud over billetpriserne.

Flyselskabet DAT’s indenrigsfly flyver mellem Aalborg, Billund, Sønderborg, Karup og Bornholm.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på bornholm@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.