Den lokale fortælling lokker iværksættere til Bornholm

Selvom nye virksomheder sælger deres produkter online, går de op i at bruge Bornholm til at brande sig selv

Folk kender og elsker mange ting fra Bornholm, og det benytter nye virksomheder sig af. (Foto: Rasmus Kahlen © DR Bornholm)

Nye iværksættervirksomheder vælger at placere sig på Bornholm for at kunne bruge øen som en del af deres branding.

Det konkluderer en ny rapport lavet af Analyse og Tal for Bornholms Regionskommune.

Det er især onlinevirksomheder, som vil sælge deres produkter uden for øens grænser, der i høj grad lægger vægt på den lokale fortælling på Bornholm.

Det fortæller Maj Baltzarsen, partner i Bureauet Analyse og Tal.

Det lægger de vægt på

Hvis man ser på 208 iværksættervirksomheder, der er startet på Bornholm siden 2009, kan man bl.a. se følgende:

  • 12 procent har primært fokus på regionale råvarer
  • 9 procent har størst fokus på bæredygtighed
  • 27 ud af de 208 nye bornholmske virksomheder arbejder med naturoplevelser
  • 12 ud af de 208 arbejder med kunst og kreativt kunsthåndværk

Rapporten Bornholms nye iværksætterånd er lavet af Analyse og Tal til Bornholms Regionskommune.
Analysen er lavet ud fra en dataindsamling af virksomhedernes kommunikation på Facebook og på deres hjemmesider.

- Vi kan se, at nye virksomheder, som egentlig ikke har noget med bornholmske fødevarer at gøre, kobler sig på det image, bornholmske fødevarevirksomheder har.

En af de virksomheder, der i 2009 valgte at starte en produktion op på Bornholm, er havtorneplantagen Høstet. Virksomhedens ejere havde både overvejet Lolland og Nordsjælland, men kunne fornemme, at der var ved at ske noget på Bornholm.

- Der var en anden iværksætterånd på Bornholm, der allerede havde et brand inden for fødevarer, som vi kunne læne os lidt op ad, og som kunne være med til at hjælpe os på vej, fortæller medindehaver af Høstet Mads Meisner.

Udover at rapporten viser, at mange nye virksomheder aktivt bruger Bornholm som et brand, kan man se, at 12 procent af de nyopstartede virksomheder arbejder med regionale råvarer.

En af de virksomheder, der i stor grad går op i det nære og lokale, er fiskerestauranten B's Fiskeværksted, der ligger på Svaneke Havn. Her serverer de fisk, der er fanget af lokale kuttere.

- Det at lave, producere og servere fisk på Bornholm er noget helt særligt. Vores gæster efterspørger noget lokalt.

Selv om restauranten også går op i at fortælle den lokale og autentiske historie, skal man dog passe på, at det ikke bliver vigtigere end kvaliteten af produktet, siger indehaver Per Hansen.

- Det er vigtigt, at vi ikke sjofler med vores brand på Bornholm, siger han.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på bornholm@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.