Den lokale fortælling lokker iværksættere til Bornholm

Selvom nye virksomheder sælger deres produkter online, går de op i at bruge Bornholm til at brande sig selv

Folk kender og elsker mange ting fra Bornholm, og det benytter nye virksomheder sig af. (Foto: Rasmus Kahlen © DR Bornholm)

Nye iværksættervirksomheder vælger at placere sig på Bornholm for at kunne bruge øen som en del af deres branding.

Det konkluderer en ny rapport lavet af Analyse og Tal for Bornholms Regionskommune.

Det er især onlinevirksomheder, som vil sælge deres produkter uden for øens grænser, der i høj grad lægger vægt på den lokale fortælling på Bornholm.

Det fortæller Maj Baltzarsen, partner i Bureauet Analyse og Tal.

- Vi kan se, at nye virksomheder, som egentlig ikke har noget med bornholmske fødevarer at gøre, kobler sig på det image, bornholmske fødevarevirksomheder har.

En af de virksomheder, der i 2009 valgte at starte en produktion op på Bornholm, er havtorneplantagen Høstet. Virksomhedens ejere havde både overvejet Lolland og Nordsjælland, men kunne fornemme, at der var ved at ske noget på Bornholm.

- Der var en anden iværksætterånd på Bornholm, der allerede havde et brand inden for fødevarer, som vi kunne læne os lidt op ad, og som kunne være med til at hjælpe os på vej, fortæller medindehaver af Høstet Mads Meisner.

Udover at rapporten viser, at mange nye virksomheder aktivt bruger Bornholm som et brand, kan man se, at 12 procent af de nyopstartede virksomheder arbejder med regionale råvarer.

En af de virksomheder, der i stor grad går op i det nære og lokale, er fiskerestauranten B's Fiskeværksted, der ligger på Svaneke Havn. Her serverer de fisk, der er fanget af lokale kuttere.

- Det at lave, producere og servere fisk på Bornholm er noget helt særligt. Vores gæster efterspørger noget lokalt.

Selv om restauranten også går op i at fortælle den lokale og autentiske historie, skal man dog passe på, at det ikke bliver vigtigere end kvaliteten af produktet, siger indehaver Per Hansen.

- Det er vigtigt, at vi ikke sjofler med vores brand på Bornholm, siger han.

Facebook
Twitter