Der er ingen penge i skrot

Priserne på metalskrot er styrtdykket - kinesisk stålproduktion får skylden.

Skrotbunkerne vokser og vokser hos de danske produkthandlere. Der er ganske enkelt ikke penge i gammelt jern lige nu, og det har store konsekvenser for de danske skrothandlere.

Indtil nu har mindst et firma drejet nøglen.

Afventer højere priser

Priserne er i de sidste tre måneder faldet med op til 60 procent, og er nu nede på det laveste niveau siden 2008 under finanskrisen.

Nogle skrothandlere venter derfor med at sende med at sende deres jernskrot ud på verdensmarkedet.

- Egentlig har jeg skrot til en skibslast nu, men i forhold til priserne i maj ville jeg miste en million kroner, hvis jeg solgte den normale mængde lige nu, siger Carsten Maribo-Mogensen, der er bestyrer i Bornholms Produkthandel.

Dyk i prisen fører til fyringer

Carsten Maribo-Mogensen mærker allerede konsekvenserne af den lave efterspørgsel på skrot.

Han har netop givet to mand en fyreseddel, så der om en måned kun er seks mand ansat.

Normalt sælger han sit jernskrot - både det rene metal fra blandt andet øens produktionsvirksomheder og det blandede skrot fra blandt andet gamle biler - til enten danske eller tyske aftagere. Typisk ryger det videre til Tyrkiet.

Der er heller ikke ret mange penge i reservedele længere. Normalt ripper produkthandlerne de biler, de får ind til skrot, for brugbare reservedele, men også her falder efterspørgslen kraftigt.

- Lige nu er mine reservedele 30 procent mindre værd, end de var i maj, siger Carsten Maribo-Mogensen.

Kina-stål i stedet for skrot

Der er skruet voldsomt op for den kinesiske produktion af stål, og de kinesiske virksomheder aftager ikke nær så meget stål, som der bliver produceret. Derfor er prisen lav på det kinesiske stål.

Det forklarer formanden for brancheorganisationen Genvindingsindustrien, Jens Hempel-Hansen.

- Hvor stålværkerne før købte skrot af os for at smelte det om til halvfabrikata, er de nu begyndt at købe færdige halvfabrikata fra Kina. Det betyder, at efterspørgslen på skrot er helt i bund, siger Jens Hempel Hansen.

Han er også administrerende direktør for Danmarks største genvindingsvirksomhed H.J. Hansen.

Også de priser, som private får for deres skrot hos skrothandlerne bliver påvirket. Udbetalingen for en udtjent bil er faldet med omkring 600 kroner, oplyser han.

Facebook
Twitter