Dyre miljøkrav på vej mod Bornholmerfærgen

Røgrensnings-systemer, ny miljøfuel, mindre Co2-udslip og ingen sortmundede kutlinger. Alverdens miljøkrav rammer Bornholmerfærgen i disse år.

Svovludledningen fra færgerne skal ned fra én procent af den samlede udledning til 0,1 procent kræver loven blandt andet. (Foto: Jais Nørgaard © DR)

Der er en sand bølge af miljøkrav på vej mod rederierne i Danmark.

For eksempel skal de nedbringe udledningerne af svovl-, NoX'er og Co2.

Det kommer også til at ramme rederiet Færgen og dermed Bornholmerfærgen.

Miljø-brændstof er vejen frem

Reelt kan Færgen vælge imellem to løsninger. Enten kan selskabet installere et røgrensningsudstyr, som fjerner svovlen, eller skifte til et svovlfattigt brændstof, forklarer rederiinspektør, Bent Boris Hansen:

- Vi har valgt, at vi vil skifte til det svovlfattige brændstof, da vi jo ikke ved, hvad der skal ske med for eksempel hammerodde, når vi skal forhandle nyt færgeudbud i 2017, og derfor ikke ved om investeringen kan tjene sig hjem, siger rederiinspektøren.

Det mere miljøvenlige brændstof bringer svovludslippet ned fra, i dag, én procent af den samlede udledning til efter første januar 2015 kun 0,1 procent.

Bornholmerfærgens to hurtigfærger sejler allerede på miljøvenligt brændstof, så ændringen vil kun berøre de to konventionelle færger Hammerodde og Poul Anker.

Ædedolke skal også stoppes

Der er også nye regler på vej for skibenes ballastvand.

De europæiske myndigheder vil nemlig begrænse antallet af invasive arter der kommer til vores farvande fra fremmede himmelstrøg som blinde passagerer i skibes ballastvand, hvorefter de slippes løs og spiser vores lokale fisk og krebsdyr. Det kunne for eksempel være arten sortmundet kutling.

Derfor vil myndighederne indføre nye, skrappere regler der for eksempel kræver, at vandet bliver filtreret, hvis skibene krydser landegrænser.

De regler kan også ramme Bornholmerfærgen, selvom den eneste grænse færgerne krydser, er den dansk-svenske, fortæller Bornholmerfærgens rederiinspektør.

Han håber dog, at regionale færgeselskaber som Færgen kan blive undtaget eller få dispensation fra reglerne.

Facebook
Twitter