Efter en uge med ny færgedrift på Bornholm: Uforudsete udgifter hæver prisen for ø-boerne

Folketingemedlem Peter Juel Jensen (V) beder nu om et møde med transportministeren.

En virksomhed har oplevet en seksdobling af prisen på fragt, siden Molslinjen overtog sejladsen til Bornholm for en uge siden, siger folketingsmedlem Peter Juel Jensen (V). (Foto: Lis Eilsøe © dr)

Mindre end en uge efter, at Molslinjen overtog sejladsen til og fra Bornholm under rutenavnet Bornholmslinjen, beder Venstres bornholmske folketingsmedlem Peter Juel Jensen om et møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Peter Juel Jensen mener, at den første uge har budt på en række eksempler på, at bornholmerne har fået en dårligere færgebetjening, og det vil han have rettet op på hurtigst muligt.

- Jeg har talt med en virksomhed, der hidtil har betalt 1.344 kroner for at få fragtet et parti gods over. Med Bornholmslinjen koster det nu 8.616 kroner. Man kan jo til sammenligning tænke tanken, at prisen for at køre fragt over Storebælt bliver seksdoblet. Det giver ikke gode konkurrencevilkår, siger Peter Juel Jensen.

I denne uge har NCC også oplevet, at de ikke kunne få asfaltmaskiner med færgen på den ønskede afgang, men må vente en uge med forsinkelser både på Bornholm og senere opgaver andre steder i landet. Det har virksomheden aldrig oplevet før.

Bornholmslinjen har også et gebyr på 100 kroner for at købe billet i terminalen i Rønne eller Ystad eller bestille billet via telefon - begge dele løsninger, som mange især ældre hidtil har benyttet sig af.

- Det betyder altså en fordobling af prisen for nogle billetter - det kommer bag på mange, og for kunderne er det ligemeget, om det hedder billetpris eller gebyr. Hos DSB skal man hverken betale for personlig betjening eller billetændringer, som også koster 100 kroner hos Bornholmslinjen. Vi vil gerne ligestilles, siger Peter Juel Jensen.

Mange bornholmere har hidtil haft en pendlerordning, der har sikret dem billige billetter på populære afgange. Den nye pendlerordning kræver langt flere ture til normalpris, inden der er noget at spare.

- Vi havde regnet med, at det blev billigere at sejle, og at vi ville få mere trafikal ligestilling. Nu synes jeg, at vi går et par skridt tilbage, siger Peter Juel Jensen.

Politiker: Uholdbart

Han går ud fra, at Molslinjen lever op til kontrakten. Problemet er bare, at der er ting, som bornholmerne ikke har været forberedt på. Men det mener Peter Juel Jensen heller ikke, at Transportministeriet har været.

- Jeg havde håbet, at den her øvelse gik ud på at sikre bornholmerne bedre trafikvilkår, men Transportministeriet har nok givet voldsom lang snor til en operatør, der er sat i verden for at tjene penge, siger Peter Juel Jensen.

Han vil have mødet med trafikministeren for at gøre ham opmærksom på vanskelighederne og se, om der kan gøres noget.

- Lad os samle eksemplerne og se hvad, hvad vi kan gøre ved det. Hvis der er ting, der ikke kan ændres, må vi se på det, når kontrakten skal revideres. Det må også være i operatørens interesse, at de ikke får ry for, at priserne ikke var, hvad man ventede, siger Peter Juel Jensen.

- Det er uholdbart, som det er lige nu. Og det må ligge en liberal regering meget på sinde, at blandt andet erhvervslivet på Bornholm ikke stilles ringere end før, siger Peter Juel Jensen.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på bornholm@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.