Ekspert: Madkultur og Folkemødet er nøglen til solskinsøens stærke brand

Folkemødets succes, den ny nordiske madbølge og naturen er med til at skabe Bornholms stærke brand.

Folkemødet er en del af Bornholms brand, men også mad-kulturen og naturen spiller en væsentlig rolle. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

Rundt omkring i landets kommuner er man meget interesseret i at finde nøglen til at få skabt sig et stærkt brand - både overfor tilflyttere, turister og virksomheder.

Og her kan man måske lade sig inspirere af Bornholm.

Den lille ø har på kort tid fået et stærkt brand og har blandt andet fået omtale i udenlandske medier såsom New York Times og Vogue.

På Bornholm arbejder Destination Bornholm netop med det. Deres primære fokus er at få lokket turister til solskinsøen.

Ifølge direktøren i Destination Bornholm, Pernille Kofod Lydolph, er det vigtigste for at få et godt brand, at man skiller sig ud - og at man kan leve op til det, man lover. Hun kalder Bornholm for et "prisværdigt produkt at markedsføre".

- I mange sammenhænge skal vi være taknemmelige for den afgrænsethed, vi har i kraft af at være en ø. I andre områder vil man være udfordret af eksempelvis kommunegrænser, men det er vi ikke her, siger hun.

En anden fordel for Bornholms brand i turisternes øjne er øens natur og små fødevareproducenter, siger direktøren.

- Noget af det, vi boner meget positivt ud på, er i forhold til vores gastronomi. Det er en meget høj drivkraft i forhold til turismen. Men også outdoor-delen som vi har arbejdet med både produkt- og markedsføringsmæssigt, siger hun.

Derudover fremhæver Pernille Kofod Lydolph arrangementer som Folkemødet og Wonderfestiwall, der har styrket Bornholms brand.

- Det har nogle afledte effekter og skaber nogle ringe i vandet. Det er jo bare positivt, siger hun.

Og netop Folkemødets succes er også noget af det, som Nikolaj Stagis fremhæver som en af øens stærke brand. Han er direktør i brandbureauet Stagis A/S og har beskæftiget sig med, hvordan kommuner brander sig selv.

- Selvom Folkemødet kun er en del af Bornholms brand, har det gjort, at Bornholm er kommet på lystavlen og i folks hoveder på en lidt anden måde, end det man ellers har forbundet Bornholm med, siger han.

Han fremhæver - ligesom Pernille Kofod Lydolph - også madkulturen på Bornholm som noget, der har styrket øens brand.

- Bornholm er blevet kendt for en ny form for livsstil. Det er den her ny nordisk mad-bølge, som man også forbinder Noma med, og som ikke kun er kendt i Danmark, men som også er blevet kendt i udlandet.

Men der er også andre eksempler på steder i Danmark, der har fået skabt sig et stærkt brand, understreger Nikolaj Stagis.

- Et andet eksempel er Klitmøller, som ellers er et udkantsområde, men som nu er blevet verdensberømt for vind-surfing. Det gavner hele lokalmiljøet, siger han.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på bornholm@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.