Fjernbusser i opråb: ’Passagerer risikerer at blive kørt ned og cyklister halshugget’

Dansk Persontransport og Ældresagen kritiserer forholdene på Ingerslevsgade i København.

Det er især Ingerslevsgades cykelsti, som er placeret mellem busserne og fortovet, der volder problemer for chauffører, cyklister og passagerer. Arkivfoto. (Foto: ASGER LADEFOGED © Scanpix)

Når man rejser fra København til eksempelvis Bornholm, Jylland eller Malmø via bus, skal man ofte trække sin rullende kuffert over til busholdepladserne på Ingerslevsgade, som ligger tæt på Københavns Hovedbanegård og DGI Byen.

Men det er ikke kun bagagens vægt, der kan give sved på panden, når man skal finde frem til den lange række af busser, der holder langs cykelstien. For det kan være decideret farligt at stige ombord på bussen.

Der er nemlig for mange cyklister og for mange biler, der kan gøre strækningen farlig. Buspassagererne skal nemlig stå på cykelstien, når bagagen skal pakkes, og når de skal ind i bussen.

Det er i hvert fald meldingen fra flere organisationer, som ofte benytter sig af den tættrafikerede busholdeplads i hjertet af København.

Dansk Persontransport har oplevet, at der er cyklister og passagerer, som er kommet galt afsted på cykelstien. Arkivbillede. (Foto: ASGER LADEFOGED © Scanpix)

En af dem er Ældre Sagen Bornholm, hvis medlemmer ofte benytter sig af busruterne Rute 700 eller Kombardo Expressen, som transporterer passagerer til Bornholm via Sverige:

- Der er en tæt befærdet cykelsti, man skal krydse for bare at komme ind i bussen. Det er en bekymring for vores medlemmer, siger næstformand i Ældre Sagen Bornholm Steen Thomsen.

Passagerne risikerer derfor, at en cyklist brager ind i dem.

Farlige situationer for alle

Dansk Persontransport, som er brancheorganisation for landets fjernbusser, kan sagtens genkende til problematikken.

Direktør Michael Møller Nielsen påpeger, at det ikke alene er passagerne, som udsættes for fare, når de stiger ombord på busserne. Det gør chaufførerne og cyklisterne også.

Her nævner han specifikt de bagageklapper, der sidder i begge sider af bussen. Når chaufføren åbner op for klapperne for at laste eller aflaste bagage, kan der opstå farlige situationer på begge side af bussen.

- Hvis chaufførerne åbner for klapperne på den side, der ligger ud mod vejen, risikerer de at blive kørt ned. Hvis de åbner på siden mod cykelstien, så risikerer cyklisterne at blive halshugget, så Ingerslevsgade skal have nogle forbedringer, siger Michael Møller Nielsen, der kalder gaden for decideret kaotisk.

Fjernbusterminal i 2023

Københavns Kommune har i forvejen planlagt at anlægge en større fjernbusterminal ved Dybbølsbro Station over for indkøbscenteret Fisketorvet, så fjernbusserne kan komme væk fra Ingerslevsgade. Men den terminal forventes først at stå færdig i 2023.

Men det er ikke optimalt, at passagerne skal vente i så lang tid på en ny terminal, mener næstformand i Ældre Sagen Bornholm Steen Thomsen.

- Jeg kan godt være temmelig bekymret for tidsperspektivet, fordi det betyder jo indirekte, at de forhold først bliver rettet om fire år, så jeg opfordrer stærkt Københavns Kommune til at finde midlertidige løsninger på problemet, siger han.

Og det har kommunen også forsøgt. Den har i hvert fald været i løbende kontakt med blandt andet Dansk Persontransport, hvor der er kommet flere bud på, hvordan sikkerheden kan forbedres, indtil terminalen står færdig.

Lang tid at gå fra tanke til handling

Eksempelvis er det blevet foreslået, at man rykker cykelstien over på den anden side af gaden, så cyklisterne ikke længere suser forbi passagerer og buschauffører, og kommunen har da også vist forståelse, siger Michael Møller Nielsen:

- Kommunen kan godt se, at der er et problem på Ingerslevsgade, men problemet er, at det tager lidt for lang tid at gå fra tanke til handling, siger direktøren.

Københavns Kommune kan ikke stille med en talsmand på grund af ferie, men i et skriftligt svar til DR Bornholm skriver kommunens Teknik- og Miljøforvaltning:

- Teknik og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune har undersøgt flere forskellige trafikløsninger for at afhjælpe konflikterne imellem buspassagerer og cyklister, men det har ikke været muligt at finde en tilstrækkelig god løsning. Derfor afventer man den nye fjernbusterminal.

Trafikstyrelsens vurdering

  • Trafikstyrelsen redegjorde i forbindelse med planlægning af en ny fjernbusterminal i København, at Ingerslevsgade som holdeplads er uhensigtsmæssigt placeret blandt andet på grund af følgende problemer:

  • Passagerer kan blive forvirrede over, at de stiger ud på en cykelsti og ikke fortov, når de træder ud af busserne.

  • Passagerer har i den forbindelse oplevet, at de har været tæt på at blive kørt ned af cyklister.

  • Desuden er der passagerer, der er gået ud på selve kørebanen for at hente bagage, når bagageklapperne har været åbnet mod vejsiden.

  • Busser har sågar fået revet bagageklapperne af, fordi der er en bil, som har kørt ind i dem.

  • Når der har været for mange passagerer på cykelstien, er der cyklister, som har kørt ud på kørebanen frem for at holde sig på stien.

  • Derudover har Trafikstyrelsen også påpeget, at der ingen trafikinformation er på stedet, hvilket gør det svært for passagerne at finde den rigtige bus.

Facebook
Twitter