Gourmet-øen i Østersøen: Flere serverer og producerer en bid af Bornholm

Antallet af restauranter og lokale fødevareproducenter i Østersøen er steget støt de sidste 24 år.

Her anrettes en kalvetatar under kokkekonkurrence Sol over Gudhjem. Kokkene bruger ingredienser fra bornholmske fødevareproducenter, og der bliver faktisk flere og flere lokale ingredienser at tage af. For antallet af både fødevareproducenter og restauranter på Bornholm er steget. (Foto: Lis Eilsøe © dr)

I dag afholdes Danmarks største kokkekonkurrence ”Sol over Gudhjem” på Bornholm, hvor landets ypperste talenter inden for gastronomien dyster om at skrælle, hakke og anrette de bedste retter baseret på bornholmske fødevarer.

Og det er måske ikke overraskende, at det er øens klippegrund, som lægger jord til sådan et arrangement.

For Bornholm har fået en helt særlig status, når det kommer til både mad og drikke.

Flere af øens fødevarer pryder de danske supermarkeder, hvor man kan købe bornholmsk øl, chokolade og kød, og så er øen også kendt for Michelin-restauranten Kadeau, hvor gæster kan sætte tænderne i anmelderrost mad lavet af lokale ingredienser.

Og der bliver flere, som gerne vil være med til at opretholde øens gastronomiske image.

For i dag er der 71 medlemmer af foreningen Gourmet Bornholm, som arbejder for at fremme udviklingen og ikke mindst salget af bornholmske fødevarer og restaurantoplevelser.

Det er højere end de omkring 20 bornholmske producenter og spisesteder, som stiftede foreningens forgænger tilbage i midten af 1990’erne.

Opblomstringen af bornholmske fødevareproducenter og restauranter skal ses i lyset af flere ting, siger Maria Barslund, formand for Gourmet Bornholm.

- Dengang i 1990’erne begyndte vi at fortælle den gode historie om de lokale råvarer, og den fortælling har spredt sig. Det har inspireret producenter og iværksættere til at starte virksomheder op på Bornholm, siger hun.

Formanden nævner også virksomhedernes villighed til at hjælpe hinanden. For restauranterne og producenterne kan sagtens få øjnene væk fra deres egen tallerken og hjælpe de andre fødevarevirksomheder rundt omkring på øen.

Løfter Bornholm i samlet flok

Det kan ejeren af Lehnsgaard Bornholms Oliemølle, Hans Hansen, skrive under på. Han har i 16 år lavet olier og sennep af sine bornholmske afgrøder, men han har også haft tid til at hjælpe øens andre producenter.

For nye virksomheder skal ikke ende med at lave de samme fejl, som han lavede, da han pressede den første dråbe olie i 2003.

- Der er ingen grund til, at folk skal opfinde den dybe tallerken igen, så vi inviterer nye producenter ind i vores produktion og fortæller dem, hvordan vi har gjort, siger Hans Hansen.

For hvis de øvrige fødevareproducenter har det godt, kan det også være med til at styrke øens brand og dermed også Lehnsgaards egen omsætning i sidste ende, forklarer oliemageren:

- De nye virksomheder er med til at lancere nye bornholmske produkter, som står på supermarkedshylderne, så det er med til at holde gryden i kog for os alle sammen, siger Hans Hansen.

Bornholms lokale fødevarer og gourmet-restauranter har også skabt opmærksomhed i udlandet. Eksempelvis skrev avisen The Guardian i 2014, at øen var i dansk gastronomis "premier league".

Facebook
Twitter