Gyldne håndtryk til direktører koster kommuner millioner

Regningen løber op i flere millioner kroner, når en kommune fyrer sin kommunaldirektør.

I de fleste tilfælde ender en ny kommunaldirektør med at forhandle en kontrakt, som giver maksimal fratrædelsesgodtgørelse og opsigelsesvarsel. Det betyder, at en samlet fratrædelsesbonus ofte kan løbe op i mellem 3 og 5 mio. kr. - med mindre der er foregået ulovligheder. (Foto: Grafik: Søren Winther Nørbæk)

Bornholm er politikerne gået i gang med at lede efter en ny kommunaldirektør. Afløseren skal nemlig findes for Johannes Nilsson, der blev fyret i marts og gik med en fratrædelsespakke på to års løn. En umiddelbar udgift på lige knap fire millioner kroner for kommunen.

Når en ny kommunaldirektør skal ansættes, regner borgmester Jacob Trøst (K) med, at han bliver nødt til at tilbyde samme vilkår. Også selvom han gerne ville gøre det billigere.

- Af natur er jeg sparsommelig. Men jeg er også klar over, at hvis vi giver en for skrabet version, risikerer det at sætte en begrænsning for, hvilke ansøgere vi får til den her stilling, siger han.

Bornholm er blandt en håndfuld kommuner, der lige nu leder efter en ny topchef til kommunen, og så vil spørgsmålet om en fratrædelsesordning dukke op i forhandlingerne.

Her håber formanden for Bornholms Ældreråd, Erik A. Larsen, at vilkårene bliver mindre fordelagtige for den kommende kommunaldirektør, end den har været for forgængeren.

- Jeg synes, der er tale om mange penge. Og jeg synes, man bør kigge på ordningerne, inden man ansætter en ny kommunaldirektør. Det er jo penge, der kunne komme rigtig mange områder til gavn, siger han.

19 millioner kroner på fem fyringer

DR har søgt aktindsigt hos de 12 kommuner, som senest har fyret kommunaldirektøren. I 8 ud af de 12 kommuner har direktøren taget afsked med udsigt til to års løn. Beløbet kan blive mindre, hvis kommunaldirektøren får et andet job inden for et år.

Ofte er afskedigelserne begrundet med, at kommunalpolitikerne ønsker en anden profil på posten.

Alene i 2022 er fem kommunaldirektører blevet fyret med en umiddelbar omkostning på samlet set lidt over 19 millioner kroner.

De beløb vækker typisk stor opsigt blandt borgerne, forklarer kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch. Særligt hvis der er tale om en kommune, der skal spare.

- I en kommune, hvor borgere kan høre om besparelser og kommunale budgetter, der ikke hænger sammen, så sidder der nogle borgere og tænker: ”Kunne vi ikke have sparet de her millioner og brugt dem til noget mere fornuftigt?”, siger han.

Det kan gøres billligere

Når en kommunaldirektør skal ansættes på kontrakt, så er rammerne lagt fast i en aftale mellem Kommunernes Landsforening og fagorganisationerne. Her fremgår det, at en kommunaldirektør ved fratrædelse har krav på en godtgørelse på et års lån.

Men derudover er det muligt at forhandle et opsigelsesvarsel på yderligere op til 12 måneder med fuld løn, og den forhandling falder ofte fordelagtigt ud for direktøren.

I 6 ud af de 19 kommuner, der har ansat en kommunaldirektør i 2021 og 2022, er aftalen endt på 12 måneders opsigelsesvarsel. I otte kommuner opnår kommunaldirektøren 12 måneders opsigelse efter et par års ansættelse. Tre kommuner har ansat til opsigelsesvarsel på under et år. Det viser aktindsigter, som DR har fået.

Kommunerne kunne ansætte til mindre fratrædelsespakker, siger kommunalforsker Roger Buch.

Der er eksempler på kommuner, hvor man har ansat uden lange opsigelsesvarsler. Da Horsens Kommune i efteråret 2021 ansatte ny kommunaldirektør, fulgte man funktionærloven. Det betyder, at opsigelsesvarslet maksimalt kan nå seks måneder efter ni år i ansættelsen.

Risikabelt og krævende job

DJØF er fagforening for mange kommunaldirektører. Her peger formand Sara Vergo på, at de gode fratrædelsesordninger er et værn mod, at kommunaldirektører bliver fyret, hvis der opstår konflikt med borgmesteren eller byrådet. Samtidig er der også tale om et krævende job, siger Sara Vergo.

- Man administrerer et milliardbudget, har mange ansatte under sig, og det er en kompleks organisation, man styrer, siger hun.

Derfor mener hun, at fratrædelsesordningerne er et vilkår for at ansætte dygtige kommunaldirektører, og hvis kommunerne presser ordningerne ned i pris, så vil det resultere i et krav om mere i løn.

Hvis der skal ændres i fratrædelsesordningerne, så skal det ske i overenskomstforhandlingerne, påpeger Michael Ziegler (K), der er formand for Løn og Personaleudvalget i Kommunernes Landsforening og borgmester i Høje-Taastrup Kommune.

- Vi går jo ikke efter at gøre det så dyrt som muligt. Vi går efter at gøre det så billigt som muligt. Men vi skal jo kunne aftale det, siger han.

Hvilke signaler sender det til borgerne, når kommunerne godt kunne lave billigere fratrædelsesordninger, men mange vælger ikke at gøre det?

- Det er vigtigere, at man får den rigtige, end at man slipper med to måneders kortere opsigelsesvarsel. En kommune er en milliardforretning, og den skal drives godt og effektivt, siger Michael Ziegler.

Bornholm er det ikke første gang, at man har fyret en kommunaldirektør. Det er sket flere gange i de senere år. Borgmester Jacob Trøst (K) kan godt forstå, hvis det skurrer i borgernes ører, at der bruges millioner på fratrædelsesordninger. Men en mindre kommune som Bornholm har svært ved at gå en anden vej, mener han.

- Vi må se på niveauet, og hvad man gør andre steder, hvis vi ikke skal risikere at miste en ansøger, som gerne skulle sidde i stolen i mange år på Bornholm.

Artiklen er opdateret med præcision af grundlag for afskedigelser.