Kommuner vil sælge sig selv på Folkemødet

Hundredevis af repræsentanter på tværs af landet deltager i Folkemødet for at trække folk til deres landsdel.

Folkeskibet sejler fra Hvide Sande til Folkemødet. Målet er at brande Vestjylland. (Foto: Foreningen Folkeskibet © Foreningen Folkeskibet)

Folkemødet i Allinge byder på op imod 3.000 events, og en del af dem afholdes af foreninger og organisationer, som vil skabe opmærksomhed om lige præcis deres landsdel.

Én af dem er erhvervsorganisationen Business Lolland-Falster, der var i Allinge for første gang sidste år.

Det fortæller Mikkel Wesselhoff, der er direktør i Business Lolland-Falster.

- Vi vil sætte fokus på vores lokale fødevareproducenter og skabe en debat om, hvordan man bedst muligt skaber vækst i hele Danmark, siger han.

Lolland-Falster får følgeskab af blandt andre mere end 30 borgmestre, kommunaldirektører og administrative medarbejdere fra Østjylland.

De skal være med til at plante ønsker fra landsdelen i hjernerne på de mange folketingspolitikere, der også deltager på Folkemødet.

For eksempel har Business Region Aarhus et ønske om et tredje spor på motorvej E45 fra Randers til Vejle og om at fortælle om deres styrker på fødevareområdet, siger Jane Baad Jensen, der er sekretariatschef i Business Region Aarhus.

- Der giver Folkemødet os en mulighed for at komme i dialog med blandt andet landspolitikerne på en anden måde, end vi normalt kan, siger hun.

Folkeskibet sejler fra Hvide Sande i Vestjylland til Allinge på Bornholm, fortæller formanden for foreningen Folkeskibet, Carsten Skov.

- Vi sejler helt fra Vestjylland til Bornholm for at vise alt bedste vi har, kan og vil, siger han.

Det er andet år, at Folkeskibet tager turen til Allinge. I år er skibet lastet med mad- og drikkevarer fra vestjyske producenter.

Facebook
Twitter