Minister: Hurtigfærger til Bornholm skal udstyres med søsyge-stabilisator

Ubehag og søsyge bliver 20-30 procent mindre med t-foils, som Molslinjen har afmonteret

Det vil blive langt mere behageligt at sejle med hurtigfærgerne til og fra Bornholm, hvis de får installeret stabilisatorer. Det viser undersøgelserne fra Force Technology. Derfor bliver rederiet nu bedt om at installere dem. (© www.bornholmslinjen.dk)

Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil bede Molslinjen installere stabilisatorer - de såkaldte t-foils - på hurtigfærgerne mellem Rønne og Ystad.

Undersøgelser lavet af Force Technology viser nemlig, at stabilisatorerne vil gøre det 20-30 procent mindre ubehageligt at sejle med færgerne i bølgegang.

Eller sagt på godt dansk: Langt færre passagerer vil blive søsyge, hvis der bliver monteret t-foil på færgerne.

Konklusionen fra den private danske konsulentvirksomhed Force Technology, der blandet lavet skibstekniske undersøgelser, blev offentliggjort i dag.

- Det er en klar konklusion, og derfor har jeg også en klar forventning om, at Molslinjen vil installere dem (stabilisatorerne, red.). Rederiet har tidligere tilkendegivet, at det vil ske, hvis undersøgelser viser, at det vil forbedre sejladsen for passagererne, siger Benny Engelbrecht til DR Bornholm.

Venstres bornholmske folketingsmedlem Peter Juel-Jensen har også en klar forventning om, at Molslinjen påmonterer t-foils på de tre færger, der enten fast eller som afløser sejler på Østersøen.

- Men vi er ikke i mål, før vi er sikre på, at bornholmerne både får en mere komfortabel overfart og en bedre regularitet uden mange forsinkelser og aflysninger, siger Peter Juel-Jensen.

Molslinjen har også først fået undersøgelsen i dag. Rederiets kommunikationschef Jesper Maack siger derfor kun, at rederiet nu vil læse rapporten grundigt igennem, inden de udtaler sig.

Den skibstekniske undersøgelse blev sat igang sidste vinter, fordi mange passagerer oplevede at blive søsyge på turen over Østersøen. Undersøgelsen er blevet udskudt flere gange, og det er da også kun halvdelen af undersøgelsen, der er gennemført - nemlig den, der handler om en forbedret oplevelse for passagererne.

Undersøgelsens anden halvdel - som handler om, om færgerne overholder kravet om, hvor mange søsyge, der må være ombord - mangler endnu. Den vil blive gennemført, når færgerne har fået påmonteret stabilisatorerne.

Konklusionen om mindre ubehag for passagererne er lavet på baggrund af oplevelsen på færger bygget på samme værft og med samme teknologi som hurtigfærgerne til Bornholm.

Hovedfærgen - Express 1 var oprindeligt udstyret med en stabilisator, men den blev pillet af, da Molslinjen overtog færgen.

Det er ikke offentligt kendt, hvad det vil koste at påmontere t-foils på færgerne.

Facebook
Twitter