Mols-Linien skal sejle til Bornholm

Selskabet vandt udbuddet af sejladsen over Færgen, der sejler i dag.

Den 1. september 2018 overtager Mols-Linien sejladsen til og fra Bornholm fra Danske Færger.

Mols-Linien har vundet sejladsen til og fra Bornholm fra 2018 til 2028.

Det meddeler Transportministeriet.

Mols-Linien vandt udbuddet, fordi selskabet kan sænke de gennemsnitlige billetpriser med 51,15 procent for de mest almindelige passagerbilletter.

Dermed var Mols-Linien bedre end selskabet Bornholmerfærgen, ejet af Danske Færger, der har sejladsen i dag og også har afgivet bud denne gang. Bornholmerfærgen bød ind med en prisreduktion på 44,15 procent.

Bornholmerfærgen har haft kontrakten i mere end 150 år.

Færgen havde forventet at vinde

Det kommer meget bag på direktør John Steen Mikkelsen fra Rederiet Færgen, der har sejladsen i dag, at selskabet tabte udbuddet.

- Vi var ret overbevist om, at vi ville vinde med en prisreduktion på 44 procent, ellers havde vi budt anderledes. Men en prisreduktion på 44 procent er en enorm udfordring, siger John Steen Mikkelsen.

Mols-Linien overtager medarbejdere

Mols-Liniens administrerende direktør, Søren Jespersen, lover allerede nu, at så mange medarbejdere fra BornholmerFærgen som muligt kommer med over i Mols-Linien fra september 2018 - og det gælder både personale på færgerne og i administrationen.

Mols-Linien vil sejle med to færger som dem, selskabet bruger på strækningen Århus-Odden og Ebeltoft-Odden. De eksisterende KatExpress er hurtigfærger, 112,6 meter lange og med plads til 417 personbiler.

BornholmerFærgens store hurtigfærge, Leonora Christina, er også 112,6 meter og har plads til 350 biler.

Der skal bygges nye færger

Inden Mols-Linien om 2 1/2 år overtager sejladsen til Bornholm, skal selskabet investere i nye færger.

- Vi skal have fire færger bragt på banen. Og her kan vi udnytte synergieffekten med de øvrige to ruter, vi har, siger bestyrelsesformand for Mols-Linien, Frants Paludan.

Han regner også med, at Mols-Linien vil sejle mere end Bornholmerfærgen gør i dag. Desuden regner han med, at der udover ruterne til Ystad og Køge også vil blive sejlet til Sassnitz på Rügen - præcis som Færgen gør i dag.

Borgmesteren er glad

Bornholms borgmester Winni Grosbøll (S) er først og fremmest en glad borgmester i dag.

- En prisreduktion på godt 50 procent og flere afgange udenfor højsæsonen vil klart gavne Bornholm. Både fastboende og turister får glæde af det. Og flere turister betyder flere job på øen, siger Winni Grosbøll.

Hun lægger samtidig ikke skjul på, at Færgens store engagement i Bornholm er noget, hun håber kan føres videre, når Mols-Linien overtager sejladsen.

- Færgen er en meget væsentlig samarbejdspartner i forbindelse med arrangementer som Folkemødet, Wonderfestiwall og Bornholm på Rådhuspladsen, siger hun.

Hun er også bekymret for de arbejdspladser, der forsvinder.

- Men vi har to et halvt år, inden det sker, så der er tid at løbe på, siger Winni Grosbøll.

Kontrakten bliver underskrevet om 10 dage og gælder for perioden 1. september 2018 til 1. september 2028 med mulighed for forlængelse i op til to år.

Facebook
Twitter