Molslinjen vil fjerne omstridt billetgebyr til og fra Bornholm

Rederiet er blandt andet klar til at fjerne gebyret på det personlige billetsalg.

Molslinjen foreslår nu at fjerne billetgebyrer, når kunderne blandt andet køber billetter i færgeterminalerne i Køge, Rønne og Ystad. (Foto: Lis Eilsøe © dr)

Det skal være slut med at betale ekstra, når bornholmere og besøgende køber en billet i færgeterminalerne i Rønne, Køge og Ystad eller over telefonen.

Sådan lyder det fra Molslinjen, som nu vil fjerne de gebyrer, der skal betales, når man køber en færgebillet til og fra Bornholm ved personlig betjening.

Som det er i dag, skal passagerne betale 100 kroner i gebyrer, hvis de køber en billet via skranken og telefonen, men det vil rederiet altså nu fjerne.

- Det har vist sig, at bornholmerne faktisk er rigtig gode til at bestille online. De finder vej til de billige priser og er dygtige til at finde rundt i prisstrukturen, og derfor mener vi, at det giver god mening at fjerne gebyrerne, siger Molslinjens pressechef Jesper Maack.

De nævnte gebyrer har fået kritik af både Bornholms Passagerforening og øens borgmester Winni Grosbøll (A), der mener, at gebyrerne er en forringelse af færgebetjeningen i forhold til tidligere, hvor der ikke var gebyrer.

Men Molslinjen vil dog ikke fjerne samtlige billetgebyrer. Passagerne skal stadig til lommerne, hvis de ændrer deres billetter.

Det er nemlig sådan, at rederiet benytter sig af en såkaldt dynamisk prisstruktur, der betyder, at billetterne til og fra Bornholm ændrer sig alt efter udbud og efterspørgsel.

Derfor frygter rederiet, at de billigste billetter vil blive revet væk med henblik på videresalg, hvis der ikke er gebyr på billetterne, siger Jesper Maack:

- Vi er nødt til at have en form for gebyr, der gør, at folk ikke bare køber en masse billetter for bare at sælge dem videre, siger han.

Til gengæld foreslår rederiet at sænke ændringsgebyret for en lavprisbillet fra 100 til 50 kroner.

Et skridt i den rigtige retning

Molslinjens forslag får umiddelbart opbakning fra Bornholms Passagerforening. Formand Ann Hartl mener i hvert fald, at det er på sin plads at få fjernet gebyrerne på den personlige betjening:

- Jeg synes, at det lyder som et positivt forslag, så det går i den rigtige retning, siger hun.

Men hun mener samtidig, at der er plads til forbedringer:

- Udfordringen er færgekontraktens (mellem Molslinjen og staten, red.) bestemmelser om billetpriserne, og der er gebyrerne kun en lille del af udfordringen, siger Ann Hartl.

Kontrakten dikterer, at Molslinjen skal overholde en maksimal gennemsnitspris på færgebilletter, og det betyder, at en envejsbillet for en personbil kan komme helt ned på 99 kroner, men det kan også betyde, at den samme billet - i nogle perioder - kan ramme et beløb på over 1.000 kroner.

Molslinjens forslag om at ændre og fjerne billetgebyrer skal først igennem en høringsfase hos Bornholms Trafikkontaktråd, hvorefter det skal godkendes hos Transportministeriet.

Hvis forslaget får opbakning, kan det gennemføres i begyndelsen af næste år.

Facebook
Twitter