Molslinjen vil se på billetpriserne til Bornholm

Prisforskelle på 1.100 kroner for dyreste og billigste billetter skal muligvis ændres.

Molslinjen bliver nu bedt om at overveje sin prisstruktur mellem Rønne og Ystad. (Foto: Lis Eilsøe © dr)

Molslinjen overtog sejladsen til Bornholm for to måneder siden, men uroen omkring sejladsen er ikke tilnærmelsesvis ved at stilne af.

En svært gennemskuelig prisstruktur og en manglende reservefærge, når høje bølger og kraftig vind holder hurtigfærgen i havn, var derfor to af de vigtigste punkter, da det rådgivende udvalg, Trafikkontaktrådet, med borgmester Winni Grosbøll (S), de to folketingsmedlemmer Peter Juel Jensen (V) og Lea Wermelin (S) samt Molslinjen mødtes mandag.

Mødet endte med, at Trafikkontaktrådet bad Molslinjen se på den såkaldte dynamiske prisstruktur for ruterne til Bornholm. Både bornholmere, faste gæster på øen og turister har svært ved at gennemskue den og synes, at den er stressende at leve med.

Kort fortalt er billetterne billigere, jo tidligere du køber dem. Omvendt betyder det også, at en sen beslutning om at rejse kan koste dyrt. Der er en prisforskel på op mod 1.100 kroner på den billigste og den dyreste billet afhængig af afgangen.

En løsning på problemerne kunne være at lave en mere fast prisstruktur, så spændet mellem de billigste og de dyreste billetter bliver langt mindre og kommer til at ligge nærmere på den krævede gennemsnitspris på omkring 337 kroner.

Politikere ikke tilfredse med udmelding

Meldingen fra Molslinjen var på mandagens møde, at man er villig til at se på prisstrukturen.

Hverken Peter Juel Jensen eller Lea Wermelin var tilfreds med de udmeldinger, der kom fra Molslinjen, og de ønsker stadig et møde i forligskredsen bag færgebetjeningen af Bornholm og et møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA), der i den forgangne uge udtalte kritik af Molslinjens første uger på ruterne til Bornholm.

Mange bornholmere mener, at den nuværende prisstruktur er til ulempe for fastboende og gæster, der kommer ofte, mens turisterne bliver tilgodeset. Men det sidste er Destination Bornholms direktør, Pernille Kofoed Lydolph, ikke helt enig i.

Hun siger til Bornholms Tidende, at turisterne nu er begyndt at ringe for enten at afbestille eller spørge til, om de kan være sikre på at komme til øen efter den voldsomme uro.

Facebook
Twitter