Over 5.000 sejlere har sikret sig med digital redningskrans

Trygfonden og Søsportens Sikkerhedsråds nye app er blevet hentet af 5.550 fritidssejlere på 23 dage.

Anders Funch Nielsen er SejlSikkert-ambassadør på Bornholm, og han har været med til at udbrede kendskabet til en ny app, der skal hjælpe nødstedte sejlere i Danmark. (Foto: Morten Volff © (c) DR Bornholm)

Når sejlet knækker på båden, vandet fosser ind ad det hullede skrog, eller når en bølge så småt tårner sig op foran båden, skal hjælpen helst være hurtigt på vej.

Og det er netop målet med en ny app, som på 23 dage har fået 5.550 sejlere til at gribe smartphonen, når de stævner ud i det danske farvand.

SejlSikkert-Alarm, som appen hedder, gør det muligt for sejlerne at indsende sejlplaner og GPS-koordinator til Joint Rescue Coordination Centre, JRCC, der tager sig af nødstedte sejlere som en del af det danske forsvar.

Joint Rescue Coordination Centre, JRCC, sender helikoptere og redningsbåde ud til nødstedte sejlerne. (© Sten Emborg)

- Jeg er rigtig glad for, at sejlerne har taget godt imod den. Jeg tror, at appen kan være med til at øge sikkerheden blandt sejlere, kajakroere, fiskere og alle dem, som sejler med mindre fartøjer, siger Sten Emborg, der er projektleder for appen hos Søsportens Sikkerhedsråd.

Forsvaret var så sent som i går ude med en opfordring til sejlerne om at installere appen.

Det skete i forbindelse med en redningsaktion i Ringkøbing Fjord, hvor en ung tysk mand måtte hjælpes op af redningstjenestens helikopter, efter at hans jolle kæntrede i mandags.

Sejleren slap med livet i behold, men det kan nemt gå galt, blandt andet fordi redningstjenesten ikke altid ved, hvor sejleren befinder sig, når de får alarmopkaldet.

- Det betyder, at helikopteren må flyve over et langt større område, men ved hjælp af appen kan de starte eftersøgningen på det sted, hvor sejleren højst sandsynlig er, siger Sten Emborg.

Og det er vigtigt, at hjælpen hurtigt er fremme, og det er uanset, om det er sommer eller vinter på vores breddegrader, siger Sten Emborg:

- Det kan være, at man overlever i vandet i fire til fem timer, når det er varmt, mens det kun er en enkelt time om vinteren. Derfor er det meget afgørende, at man får sat redningsaktionen ind hurtigt og præcist, hvad enten det er båd eller helikopter, siger Sten Emborg og pointerer, at der som regel er 15-16 sejlere, som drukner i de danske farvande om året.

'Det er genialt'

I Rønne Sejlklub på Bornholm er formand Anders Funch Nielsen stærkt begejstret over den nye digitale redningskrans.

Tilsvarende professionelt udstyr kan nemlig koste 10.000 kroner, og det er ikke alle, som nødvendigvis lige investerer i den type udstyr, når de skal købe deres første båd, kajak eller jolle.

Anders Funch Nielsens båd "Najaden II" er allerede udstyret med en række radio- og nødsystemer, der kan redde ham, hvis der sker noget. Det har dog ikke stoppet ham i at hente Sejlsikkert-Alarm-appen. (Foto: Morten Volff © (c) DR Bornholm)

- Med den nye app er du dækket godt op, og for nye sejlere og dem, som ikke vil ofre de store penge for sikkerhed, er den jo genial, siger Anders Funch Nielsen, der udover sit formandskab også er ambassadør for Søsportens Sikkerhedsråd i Sejlklubben.

Derfor har Anders Funch Nielsen været godt i gang med at sprede budskabet om appen både på klubbens facebookside, men også i Øens Marinecenter, hvor han arbejder som butiksleder.

- Jeg ved, at der er flere, som henter appen, og jeg tror, at efterhånden som folk får kendskab til den, vil der være flere, der kommer til at bruge den, siger formanden.

SejlSikkert-Alarm kan hentes til både iPhone og Android, og den er gratis.

Facebook
Twitter