Soldater øver sig på krig i virtuel verden: Computerspil er for alvor rykket ind i Forsvaret

Forsvaret benytter i stigende grad simulatorer til at ruste soldater, søfolk og jagerpiloter.

Seniorsergent Lars fra Almegårds Kaserne spiller computerspillet "Steel Beasts" i et af kasernens træningslokaler.

Den pansrede mandskabsvogn er i position på en grøn eng. Chaufføren drejer langsomt køretøjets kanon langs horisonten, og med et kamera søger soldaten efter mål i det fjerne, hvor en let tåge omfavner træerne i horisonten.

Pludselig dukker et fjendtligt pansret køretøj ud af tågen.

Soldaten drejer kanon og indstiller skærmen, så fjenden omringes af sigtekornets karakteristiske sorte linjer. Han trykker på aftrækkeren og slipper den først, når fjendens køretøj bryder i brand.

Men fjenden har sendt forstærkninger, som nu vælter ud af tågen, og pludselig mærker det danske køretøj selv det dødelige projektil, der penetrerer køretøjets panser.

Det er træning på Almegårds Kaserne på Bornholm anno 2019.

For det er ikke længere kun jagerpiloter, som bruger simulatorer, når der skal trænes forskellige krigsscenarier.

Faktisk bruges simulatorer mere og mere på samtlige af Forsvarets værn, lyder det fra Niels Krarup-Hansen, der er seniorrådgiver i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Han har i de sidste 40 år arbejdet med simulationer i det danske forsvar.

De virtuelle verdener bruges eksempelvis også i det jyske kampvognsregiment i Holstebro og på flådestation Frederikshavn, hvor simulatorer forbereder både kampvognsførere og søfolk på at manøvrere de tonstunge maskiner uden at bruge brændstof og en masse mandetimer.

Og det er netop også en af de grundene til, at Forsvaret i højere grad bruger simulatorer i dag, siger Niels Krarup-Hansen:

- Det er jo langt billigere at sende en lille del af en skibsbesætning til at træne i en simulator frem for at sende 150 mand ud på et skib.

På Almegårds Kaserne benytter man et styretøj, der ligner og fungerer som det, soldatene bruger i de pansrede kampkøretøjer. (Foto: Morten Volff © (c) DR Bornholm)

Computerspil giver bedre træning

På Almegårds Kaserne benytter soldaterne spillet ”Steel Beasts”, som er et avanceret krigsspil, der ved første øjekast ligner et konventionelt kampvognsspil, hvor man kan styre en kampvogn eller et pansret køretøj.

Men under overfladen ligger et system, der tager højde for sprængstyrken på våben og hvor mange skud, køretøjerne kan holde til. Dertil kan systemet også simulere en civilbefolkning, som befinder sig i en krigszone - eksempelvis i Afganistan komplet med bygninger, bakker og de lokale vejrforhold.

Og Almegårds Kasernes stabschef, Claus Rohde, mener, at Steel Beasts er et ideelt værktøj til at træne soldaterne med.

- Den læring, soldaterne får, bliver mere præcis, hurtigere og mere konkret for dem. Hvis du gør det godt, så får du også fortjenesten, og hvis du gør det knap så godt, ja, så får du det modsatte, siger han.

På Almegårds Kasernes computere benyttes en touch-skærm, hvor soldaterne kan vælge hvilket våbensystem, de vil bruge mod den virtuelle fjende. (Foto: Morten Volff © (c) DR Bornholm)

Fremtidens virtuelle træning

I fremtid vil træningen blive endnu mere avanceret, og virtual reality vil rykke ind i Forsvaret.

Det vurderer major Thomas Galasz Nielsen, der er chef for Institut for Militærteknologi ved Forsvarsakademiet. For virtual reality kan gøre det muligt for soldaten at bruge hele kroppen til at bevæge sig i de virtuelle krigszoner.

Og det har en række fordele, siger Thomas Galasz Nielsen:

- Soldaten får en meget mere realistisk og intensiv træning. Samtidig kan det være med til at screene soldaterne, inden de bliver sendt ud på mission. Hvis soldaten ikke kan håndtere krigszonen i den virtuelle verden, så er det ikke ham eller hende, der skal stå ude på fronten, siger han.

Facebook
Twitter