Systemfejl gør det svært at bestille en togbillet mellem Bornholm og København

DSB melder ofte udsolgt på togforbindelserne til Bornholm.

Øresundstoget er ofte det første tog passagerne sætter sig ind i, hvis de tager toget til Bornholm, men en systemfejl hos DSB gør det svært for passagerne at købe sig en billet til øen. (Foto: Bent K Rasmussen © Scanpix)

Hvis du går og overvejer at tage en togtur til Bornholm her i efterårsferien, skal du ikke regne med, at DSB kan sælge dig en billet til øen.

DSB har ellers en aftale om, at de skal sælge billetter fra eksempelvis Københavns Hovedbanegård til Rønne. En billet, der både giver adgang til det svenske Pågatåg, som kører fra Malmø til Ystad, og færgen, der sejler mellem Ystad og Rønne.

Men på dage - hvor der ellers er masser af pladser både på færgen og i togene i Skåne - melder DSB alligevel om alt udsolgt.

I nogle tilfælde er beskeden fra DSB sågar, at der slet ikke er togafgange mellem Ystad og København, viser en undersøgelse, som DR Bornholm har foretaget.

Og det giver ingen mening, siger Ann Hartl, der er formand for Bornholms Passagerforening.

- Det passer ikke, for afgangene er der jo. Togene kører, men det ser ud som om, at der ingen forbindelse er, og det er jo helt hen i vejret, siger Ann Hartl.

Faktisk mener Ann Hartl, at DSB ikke lever op til de forpligtelser, de har over for bornholmere og turister, som gerne tager toget til Ystad frem for bilen eller bussen.

- DSB har selv skrevet under på en aftale om, at de skal formidle og sælge billetter, og så er det simpelthen ikke godt nok, at de ikke gør det, siger hun.

DSB: En systemfejl

Hos DSB lægger man sig fladt ned. Årsagen til fejlen skal nemlig findes i transportvirksomhedens eget rejsesystem.

Systemet sælger nemlig afgange, som det indhenter fra Rejseplanen, og det ellers så smarte rejseplanlægningsværktøj får det til at se ud som om, at der slet ikke er nogle rejser med Bornholm som destination, forklarer Aske Wieth-Knudsen, der er kommerciel direktør i DSB.

- Der er enkelte dage, hvor bussen (Rute 866, som kører mellem København og Ystad, red.) er hurtigere end toget, og så er det kun busforbindelserne, vi ikke kan sælge, der bliver vist på vores hjemmeside og app, siger Aske Wieth-Knudsen.

DSB forsøger nu at rette fejlen, men indtil den er løst, kan kunder uden beregning ringe til kundeservice, som så kan hjælpe kunderne med at bestille en billet, siger direktøren.

- Man kan altid ringe til vores kundecenter, som er blevet informeret om den her uhensigtsmæssighed, og de er klar til at hjælpe kunder, så de kan købe billetten alligevel, siger Aske Wieth-Knudsen.

Den kommercielle direktør tør ikke give noget bud på, hvornår systemfejlen er rettet, men der arbejdes på det, lover han.

Facebook
Twitter