Transportdirektør: - Vi skal satse på biogas til busser og lastbiler

CO2-udslippet vil dale betragteligt, og teknologien er allerede udviklet.

Direktør William Koch fra renovations- og entreprenørvirksomheden Fugato på Bornholm vil gerne fylde gas fra det lokale biogasanlæg i tanken på sine lastbiler. (Foto: Lis Eilsøe © dr)

Vi skal glemme alt om at lade busser, lastbiler og taxaer køre på el og så i stedet fylde biogas i tanken.

Teknologien er udviklet til både biogasanlæg og køretøjer, og alle erfaringer viser, at det fungerer fint.

Det siger direktør William Koch fra det bornholmske firma Fugato, der blandt andet henter dagrenovation og erhvervsrenovation, ligesom firmaet udfører en række entreprenøropgaver.

- Busser og skraldebiler er blandt dem, der bidrager meget til CO2-udslippet i dag, hvor de kører på diesel, så derfor er det et oplagt sted at starte, hvis vi skal have en bedre balance i vores CO2-regnskab, siger William Koch.

Gotland foretrækker biogas

På Gotland, som Bornholm ofte både skæver til og sammenligner sig med, har alle busser, skraldebiler og taxaer kørt på lokalt produceret biogas i flere år, og det fungerer fint.

- Det har været meget positivt. Det er alle busser og de fleste taxier, der nu kører på biogas. Faktisk er det så stor en succes, at mange privatpersoner har skiftet over til biogas, forklarer Lisa Larsson, affaldsudvikler i Region Gotland.

Bornholm har - som mange andre områder i Danmark - et biogasanlæg. Hvis det skal producere gas til transport, skal der investeres omkring 30 millioner kroner i et raffinerings- og kompressionsanlæg. Desuden koster en lastbil, der kører på biogas, cirka 100.000 kroner mere end en almindelig diesellastbil.

- Men når de penge først er investeret, vil det cirka koste det samme at køre på biogas som på diesel, anslår William Koch.

Har mål om at blive CO2-neutral

Men hvis det skal batte, skal kommunen gå forrest og kræve, at for eksempel alle busser og skraldebiler skal køre på biogas.

Og det er absolut en spændende tanke, siger formanden for Klima- og Bæredygtighedsudvalget, viceborgmester Anne Thomas fra Alternativet.

Hun vil nu bede forvaltningen i kommunen om at analysere mulighederne.

Bornholm har et mål om at blive CO2-neutral i 2025, og det er også en af grundene til, at øen fik et Klima- og Bæredygtighedsudvalg fra årsskiftet. Anne Thomas er klar til at se på Gotlands erfaringer for at se, om det er en af de ting, Bornholm skal satse på for at nå i mål med sin Bright Green Island-strategi.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på bornholm@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.