Transportministeren kritiserer Molslinjen: Risikerer millionbøde

Færgetrafikken på Bornholm har været ustabil, siden rederiet overtog sejladsen 1. september.

Molslinjen står til en million-bod, fordi rederiet ikke har sendt dokukentation for de mange aflysninger og forsinkelser, der har været på ruterne mellem Rønne og henholdsvis Ystad og Køge. (Foto: Lis Eilsøe)

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) kritiserer nu Molslinjen for uregelmæssig færgefart til og fra Bornholm, siden rederiet overtog sejladsen 1. september.

- Det er utilfredsstillende, at passagererne ikke kan regne med en stabil færgetrafik, siger Ole Birk Olesen.

Ministeren lægger ikke skjul på, at det skal blive bedre. Til P4 Bornholm siger han:

- Jeg forventer, at Molslinjen bliver dygtigere til at finde ud af, hvornår de skal indsætte hurtigfærger, og hvornår de skal indsætte Povl Anker (konventionel færge, red.).

- Desuden skal de blive bedre til at dokumentere det overfor ministeriet, hvis de har valgt at aflyse, for det siger kontrakten, at de skal, siger Ole Birk Olesen.

Den manglende dokumentation for september betyder, at Molslinjen nu står til at skulle betale en millionbod.

Kritikken af Molslinjen har været massiv på Bornholm, siden rederiet overtog den samfundsbetingede sejlads. De mange aflysninger, problemer med erstatningsfærge og dårlig kommunikation fra Molslinjen til passagererne er blandt de punkter, som mange har kritiseret.

- Hvis hurtigfærgen på grund af dårligt vejr ikke kan sejle, så skal Molslinjen - hvis vejret tillader det - indsætte erstatningsfærgen, og så skal passagererne informeres i så god tid som overhovedet muligt, så de ved, hvilken situation de står i, forklarer transport-, bygnings- og boligministeren.

Hurtigfærgen må blive i havn, hvis det blæser mere end 16 meter i sekundet og bølgerne er højere end tre meter, mens alle færger må blive i havn, hvis vindstyrken er på mere end 23 meter i sekundet.

Bornholms borgmester og formand for det rådgivende Trafikkontaktråd, Winni Grosbøll (S), er tilfreds med, at ministeren nu kritiserer færgebetjeningen af Bornholm.

- Det her viser, at der er systemer, der holder øje med, at aftalen bliver overholdt. Vi kan ikke undgå blæsten, men færgeselskabet skal sørge for, at der bliver sat reservekapacitet ind, og at man kommunikerer med sine kunder, siger Winni Grosbøll.

Molslinjens direktør Carsten Jensen tager ministerens kritik til efterretning, men mener, at aflysningerne er inden for de aftale rammer i kontrakten. Han erkender samtidig, at rederiet ikke har opfyldt indberetningspligten og derfor må acceptere boden.

- Vi har betalt nogle lærepenge i september, men jeg synes, vi bliver bedre, siger Carsten Jensen.

Facebook
Twitter