Blinde Edis snubler over el-løbehjul: 'Vanskeligt at bevæge sig i byen'

Dansk Blindesamfund vil have, at transportministeren laver tydeligere regler for el-løbehjul.

I Odense parkeres de fleste el-løbehjul midt på fortove eller på offentlige pladser, hvor Edis Adilovic går for at kunne komme på arbejde. (Foto: Agnes Dalhoff Pedersen)

28-årige Edis Adilovic er på vej på arbejde med sin stok i hånden. Han er blind og har hen over sommeren fået en ekstra udfordring: El-løbehjul.

Det er med en god portion tålmodighed, at handicappede odenseanere bevæger sig rundt i byen.

Der er nemlig parkeret eller smidt 750 el-løbehjul, primært på fortovene.

- Jeg kan en dag møde et løbehjul et sted, og dagen efter er det der ikke, men står et tredje sted, forklarer Edis Adilovic.

Ifølge Dansk Blindesamfund gør det nye, populære transportmiddel mange blinde utrygge, fortæller næstformand John Heilbrunn.

- Man kan ikke høre, når de kommer. De suser rundt om en. Vores medlemmer snubler over dem alle mulige steder, for der er ingen faste steder, de står, siger han.

Gør det svært for folk i kørestol

Edis Adilovic tror, at det kan afholde mange blinde fra at bruge byen eller gå en tur.

- Blinde er også ressourcestærke i forskellige grader. For nogen mennesker vil det her betyde, at det bliver for vanskeligt at komme ud og bevæge sig i bybilledet, forklarer han.

Derfor håber han, at hans medborgere vil tænke over, hvad de gør af dem, efter de har brugt dem.

- Lad være med at stille dem ved fortovskanter eller op ad husmure. For det er typisk sådan nogle pejlemærker, vi bruger som blinde, fortæller Edis Adilovic.

Men det er ikke kun de blinde, som de stillestående løbehjul skaber problemer for.

- Når løbehjulene ligger rundt omkring på fortovene, er det svært for folk i kørestol og de ældre med rollator, fortæller formanden for Danske Handicaporganisationer, Thorkild Olesen, og fortsætter:

- Der er et problem her, som nogen må tage sig af. Det virker, som om det er blevet gennemført forhastet.

Flere steder i Odense må borgere og turister - uanset handicap - ud på cykelstien eller kørebanen for at komme omkring dem.

Se fynboernes egne billeder her:

  • Set på Allégade i Odense C. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • På et fortov i Odense C. (Foto: Rasmus Raabjerg)
  • Ved Odense Banegårdscenter. (Foto: Hanne Rasmussen)
  • Set i Odense M. (Foto: Rasmus Raabjerg)
1 / 4

Minister skal skrue på reglerne

Edis Adilovic synes, at el-løbehjulene er en god idé og håber ikke på et forbud. Men han håber, at udbyderne vil skrue på nogle sikkerhedsmæssige greb, som kan passe bedre på de svagtseende.

- Man kan sætte lyd på løbehjulene, når de bare står. Eller man kan lave mere afgrænsede parkeringsområder til løbehjulene, så de er samlet et sted, foreslår Edis Adilovic.

Dansk Blindesamfund går nu til transportminister Benny Engelbrecht (S) og håber, at han vil lave tydeligere regler, som skal gennemføres af politiet.

- Så vi føler os sikre på danske gader og stræder, siger John Heilbrunn.

Løbehjulene er i Odense i en forsøgsperiode, som udløber til nytår.

Det er ikke lykkes at få en kommentar fra Voi og Tier, som er de største udbydere af el-løbehjul i Danmark.