B&O høretelefoner, Asko ovne og gratis Mercedes-parkering: Sponsorerne rykker ind på Heartland

Mærkevarer er en stor del af Heartland. Irriterende mener publikum. Nødvendigt siger festival.

(Foto: Jonatan Grau Møller)

Visse steder på Heartland festivalen kan det føles som om, man er på et fodboldstadion.

Kolde fadøl, stemning og reklamer.

På festivalen er der dog ikke tale om selvlysende LED-reklamebander. De er mere diskret og strategisk placeret.

Ifølge Janne Villadsen, der er udviklings- og kommunikationschef på Heartland Festival, er det både nødvendigt og nyskabende med sponsorer på en festival.

- For at man kan få sådan et arrangement op at køre, er man nødt til at have nogle samarbejdspartnere med til at støtte dette projekt. Det har vi været heldige at finde, siger hun og fortsætter:

- Der er her, hvor vi adskiller os fra mange andre festivaler. Vi prøver at lave aktiveringer med vores sponsorer. Du kan se deres logo, men det vigtige er, hvad de er afsendere på.

Blandt de ting, man kan opleve på festivalen er et lydunivers, hvor B&O høretelefoner hænger ned fra et træ, der er beklædt med små lamper. Det magiske træ, kaldes det.

Derudover er festivalens madscene, Tasteland, Sponsoreret af hvidevareproducenten Asko. Mercedes støtter en af musikscenerne, Prxject, hvor der udelukkende spilles musik fra danske, upcoming kunstnere.

B&O-hørebøffer hænger ned fra grenene fra "Det magiske træ". I dem kan man høre en specialproduceret podcast. (Foto: Jonatan Grau Møller)

Minder om skjult reklame

På et tæppe under det magiske træ sidder Lotte Wagner med en veninde. De er ikke umiddelbart begejstrede for sponsoraterne.

- Jeg bryder mig ikke om at være en brik i en skjult dagsorden. Jeg vil gerne vide, om jeg er en del af et eller andet setup, jeg ikke kender, siger Lotte Wagner.

Lotte Wagner og veninden Kirsten er ikke begejstrede for, at reklamer fylder så stor en del af Heartland Festival (Foto: Jonatan Grau Møller)

Ifølge Carsten Buhl, der er ekstern lektor ved CBS og ekspert i sponsorater, så gør Heartland Festival ikke noget forkert.

- For festivalen er det med til få øget indtjening, og så er det med til at skabe en øget omtale, fordi de har deres egne målgrupper. Dermed kan festivalen komme bredere ud, forklarer han.

Den type af reklame er kun et problem, hvis det tager overhånd. I givet fald kan det ødelægge festivalens image. Det vurderer Carsten Buhl dog ikke er tilfældet her.

- Den type mærkevarer er meget forsigtige med, hvor de placerer sig selv, og hvad de bliver associeret med. Og for Heartland giver det et udtryk af kvalitet, siger han.

  • Madscenen, Tasteland, er sponsoreret af hvidevareproducenten Asko. (Foto: Jonatan Grau Møller)
  • Madscenen, Tasteland, er sponsoreret af hvidevareproducenten Asko. (Foto: Jonatan Grau Møller)
1 / 2
Facebook
Twitter