Alt for mange cyklister kommer til skade i forbindelse med højresvingsulykker.
Derfor har Vejdirektoratet i samarbejde med 13 af landets kommuner igangsat en forsøgsordning, hvor cyklisterne får en mere synlig placering i en såkaldt cykelboks i 57 udvalgte kryds, som er stærkt trafikerede.
I praksis kommer cyklisterne til at holde foran bilisterne, så de er langt mere synlige, og får mulighed for at køre frem først, når der bliver grønt lys.
Det er noget, der har en betydning for sikkerheden, fortæller Marianne Foldberg, som er afdelingsleder for trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.
- Man ved, at det, med at flytte rundt på cyklisterne, hjælper. Det er bare med at få fundet den rigtige måde at gøre det på i det enkelte kryds, siger Marianne Foldberg.
I år har fem cyklister ifølge tal fra Vejdirektoratet mistet livet i forbindelse med højresvingsulykker, og ti personer er kommet lettere eller alvorligt til skade.
Og det er for mange, siger Marianne Foldberg.
- De burde ikke ske, og de er så urimelige. Fordi det er en lille cyklist og en stor lastbil. Så på den måde kan de sagtens bekæmpes, siger Marianne Foldberg.
Hos Cyklistforbundet i Odense ser formand Jens Henriksen de nye bokse som en glimrende idé.
- Det giver mulighed for, at cyklisterne kan komme ud af krydset, når der bliver grønt, og man gør det også fuldstændig klart, hvor det er, at bilerne skal holde, og hvor det er, at cyklerne skal holde, siger Jens Henriksen.
I Svendborg har kommunen netop færdiggjort ombygningen af tre lyskryds.