Digital musik æder salget af cd'er

Efter to år med fremgang i det danske musiksalg er musiksalget nu under pres. Især salget cd'er går tilbage.

Der bliver længere imellem butikker med reolerne fyldt med musik. (Arkivfoto) (© Colourbox)

Den samlede omsætning af musiksalg stiger for andet år i træk.

Det viser en ny opgørelse fra IFPI Danmark, der er musikselskabernes brancheorganisation.

I alt 437 millioner kroner blev det til i 2014. Det er en lille stigning på otte millioner kroner i forhold til året før. Men andelen af det digitale salg stiger hastigt, og dermed falder salget af cd'er.

Butikker må lukke

Bare i de seneste tre år er den lille blanke sølvskives markedsandel mere end halveret.

Det mærker man blandt andre hos musikbutikken Moby Disc i Odense.

Her kan salget af brugte cd'er og LP'er ikke længere betale huslejen i Nørregade.

- Vi kan tydeligt mærke et fald i antallet af kunder, siger indehaver Per Ellegaard.

Den udvikling er både generel og global. Sidste år lukkede verdens største musikbutik HMV Megastore, der lå i London, og herhjemme led kæden T.P. Musik samme skæbne.

Fremgang i det digitale marked

Selvom den samlede omsætning af musiksalg er steget de seneste to år, så ligger niveauet nemlig langt fra de gode tider i slutningen af 1990'erne.

I 2000 toppede omsætningen i Danmark med 1,15 milliarder kroner. Siden da er tallet altså faldet med 62 procent til de 437 millioner kroner i 2014.

Til gengæld går markedet for digitalt musiksalg frem. Fra 2013 til 2014 steg omsætningen her fra 278 til 325 millioner kroner. En stigning på knap 17 procent.

 

Facebook
Twitter