Døbefont og lur: Sprogelever lærer at tale dansk på museum

Et nyt samarbejde rykker danskundervisningen ud af klasselokalet.

På Møntergaarden i Odense bruger man museets genstande til at lære om dansk sprog og historie. Her er det projektleder fra Odense Bys Museer, Susanne Øgelund, der fortæller om døbefonten. (Foto: Carl Odorico - DR Fyn)

Hvad har Kong Knud den Hellige, entreprenøren Thomas B. Thrige og komponisten Carl Nielsen tilfælles?

De er alle sammen en del af den fynske historie.

Og så spiller de en ret stor rolle i integrationen af nytilkomne borgere.

Odense Bys Museer og sprogskolen Lærdansk i Odense er gået sammen om et nyt samarbejde, der hedder "Fyn - mit nye sted i verden".

Jobsøgning, boligkøb - og luren

I klasselokalerne lærer kursisterne om jordnære emner såsom jobsøgning og boligkøb. Men på museet Møntergaarden i Odense vil man forsøge at gøre det historiske undervisningstema 'Danmark før nu' mere konkret, fortæller underviser på Lærdansk Tanja Grabbert.

- Vi kan godt arbejde med det hjemme i klassen, men når vi kommer ned på museet, bliver det meget mere konkret og mindre abstrakt, når de selv kan opleve det.

Missionen er at lære kursisterne det danske sprog og samtidig lære dem om den danske og fynske historie, ved at de besøger udstillingen på Møntergaarden, fortæller Susanne Øgelund fra Odense Bys Museer:

- Vi bruger udstillingen som springbræt for sprogundervisningen og en indføring i forståelse af vores samfund. Vi prøver også at lave nogle tekster og opgaver, som fører det frem til noget nutidigt, så det giver mening.

For eksempel lærer kursisterne, hvad blæseinstrumentet 'luren' er for noget. Men Susanne Øgelund erkender, at det ikke ligefrem er et ord, man bruger i det danske hverdagssprog:

- Det er klart, at lur ikke er et nutidigt ord. Men når vi taler om bronzealderen og tiden før kristus, så oplever vi, at der kommer en god snak ud af det, hvor eleverne får udfoldet deres danske sprog, fordi de kan relatere til historierne i de lande, de kommer fra.

Raja al Kousse til undervisning på Møntergaarden i Odense. Hun har lært en masse om dansk historie, som hun vil fortælle videre til familie og venner. (Foto: Carl Odorico - DR Fyn)

Ikke kun sprog- og historieundervisning

En af kursisterne er Raja al Kousse fra Marokko. Hun er glad for tiltaget:

- Det gør det lettere for os flygtninge at forstå nye ting. Nu kan jeg bedre forstå mange ting her i Danmark og om den danske historie. Jeg kommer fra Marokko og kendte ikke den danske historie eller ordene 'døbefont' og 'lur'. Museet har hjulpet mig meget, og nu kan jeg fortælle det videre til min familie og mine venner.

Men ifølge Tanja Grabbert er der også en dybere mening med, at eleverne rykker ud af klasselokalet og ned på museet.

- Ordene som sådan er vigtige for, at de kan forstå, hvad der sker her på museet. Men for kursisterne er det vigtigt at have noget at snakke om – for eksempel hvad ser du på billedet, hvad synes du om det? På den måde lærer man at bruge sproget i en samtale. Det er altså ikke kun sprogundervisning, men også integration i det danske samfund og læren om, hvor man er havnet.

Facebook
Twitter