Ekspert kritiserer Odense Kommune: Chefer fik ekstra løn, selvom økonomien sejlede

Kommunale chefer fik udbetalt ekstra løn, selvom der var kaos i økonomien.

Flere rapporter har kritiseret økonomistyringen i den forvaltning, der har udbetalt ekstra lønninger til chefer og direktør. (Foto: Dr Fyn © Flakhaven- Odense)

De øverste chefer i Odense Kommunes Børn- og Ungeforvaltning har gennem flere år fået udbetalt resultatløn.

Det er sket, selvom der i flere af årene har været økonomisk kaos i dele af forvaltningen. Det viser en aktindsigt, DR Nyheder har fået i en opgørelse over udbetaling af resultatløn i forvaltningen over de seneste år.

Per Nikolaj Bukh, der er professor i økonomistyring på Aalborg Universitet, har set materialet. Han mener ikke, det giver mening at belønne chefer, når økonomien sejler i deres afdeling.

- Når der er den slags problemer, som det er kommet frem, er det ikke rimeligt, at man får en resultatløn, der afspejler, at man er lykkedes fuldstændig med sin ledelsesopgave. Så er der noget i vejen med den måde, man har lavet resultatlønsmodellen på, siger han.

Professor Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet undrer sig over, at man har lavet resultatløn på baggrund af så nemme krav.

Per Nikolaj Bukh vurderer, at mange af de mål, der har været sat op for forvaltningsdirektøren, ikke er særligt krævende i forhold til, hvad man kan forvente af en direktør.

Ingen krav om økonomi

I starten af juni udkom en rapport lavet af revisionsfirmaet BDO, der viste, at der i forvaltningen er blevet brugt penge uden at skele til budgettet, og der er opstået en kultur, hvor man bruger for mange penge med den undskyldning, at der er for få.

Men budgetoverskridelse indgik altså ikke i vurderingen af, om lederne i Børn- og Ungeforvaltningen havde gjort sig fortjent til resultatlønnen.

- Når man henover tid har haft økonomiske udfordringer, så kan man blive overrasket over, at økonomistyring ikke indgår i de mål, som kan give resultatløn, siger Per Nikolaj Bukh.

Forvaltningen har i år haft en budgetoverskridelse i år på cirka 70 millioner kroner på det specialiserede område. Også de foregående år har der været budgetoverskridelser i forvaltningen.

Alligevel har de tre øverste ledelseslag i Odense Kommunes Børn- og Ungeforvaltning fået udbetalt sammenlagt 4,6 millioner kroner i resultatløn over de seneste fem år.

- Når der er den slags problemer, så er det jo ikke rimeligt, at man får en resultatløn, der afspejler, at man fuldstændig har løst sin opgave. Så er det, fordi der er noget i vejen med den måde, man har lavet sin lønmodel på. Det tror jeg, man vil komme frem til, uanset om man er politiker, borger i Odense eller professor i økonomistyring, siger Per Nikolaj Bukh fra Aalborg Universitet

Behøver ikke at leve op til sine opgaver

Det har ikke været muligt at få indblik i, hvilke mål ledelsen under den administrerende direktør skulle leve op til for at få udbetalt resultatløn.

Det er stadsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen, der har vurderet opfyldelsen af målene for udbetaling af resultatløn til kommunens forvaltningsdirektører.

Han mener, det er nogle konkrete mål, der har været sat op, men han mener også, at man godt kan leve op til kravene for at få udbetalt resultatløn uden nødvendigvis at leve op til de basale ledelseskrav.

- At få udbetalt sin resultatløn er ikke et udtryk for, at man har levet fuldt op til sine ledelsesmæssige opgaver som direktør, siger han til DR Fyn.

Alligevel er han ikke enig med Per Nikolaj Bukh i, at målkravene for at få resulttaløn var problematiske.

- Det var det, der var det fornuftige, da kontrakten blev lavet. Det har været det, den berørte direktør, rådmanden og jeg selv har syntes var de relevante mål, der var på, siger Stefan Birkebjerg.

Der har dog været en erkendelse i kommunen af, at resultatlønnen overordnet ikke fungerer efter hensigten. Derfor er den blevet afskaffet fra og med 2020 i alle forvaltninger.

Facebook
Twitter