Emmely fik nok af at stå bag kassen i 7-Eleven: 'Kunder nægter at svare og undgår øjenkontakt'

Basal høflighed hos kunderne er en mangelvare i kiosken, mener tidligere ansat i butikskæden.

Der mangler en basal høflighed over for ekspedienter, mener Emmely Smith, der har sagt sit arbejde op i 7-Eleven. (Foto: Lukas Bjerg Christiansen - DR Fyn © (C) DR Fyn)

Husker du at tage høretelefonerne af, når du lige skal købe en pakke havregryn? Eller husker du at svare, når ekspedienten siger 'hej', når det bliver din tur ved kassen?

Det huskede alle kunderne ikke ifølge Emmely Smith, der tidligere har arbejdet hos 7-Eleven i Odense Banegårdscenter. Hun har sagt sit job op og skrevet et læserbrev i Politiken, hvor hun kommer med en opsang til kunderne om basal høflighed.

- Hvis du står og har seks kunder i træk, der nægter at svare dig, når du siger hej, eller ikke kigger dig i øjnene, så bliver du bare rigtig træt og ked af det, siger Emmely Smith.

Hendes læserbrev har sat gang i debatten på sociale medier, hvor mange diskuterer, hvordan man skal opføre sig.

Emmely Smith fortæller i denne video, hvorfor hun har reageret, som hun har:

Der er mange kundetyper

Ifølge Malene Norre, der er hr-chef i 7-Eleven, kan man ikke tale om kunder som en homogen masse.

- Vi ved aldrig, hvor kunden kommer fra, inden de kommer ind i butikken. Og nogle gange kan de have meget travlt, hvis de eksempelvis skal nå et tog, og så kan tempoet godt være meget højt, siger hun og fortsætter:

- I servicebranchen møder man en masse typer kunder, og vi skal forsøge at møde dem med et smil, siger Malene Norre, som rigtig ked af at høre, at Emmely Smith sagde op, blandt andet på grund af sine oplevelser.

Selvom det heldigvis ikke var store, voldsomme ting, som Emmely Smith oplevede, var det svært for hende, når der manglede høflighed.

- Man kan godt spørge sig selv: 'Kan du ikke bare være ligeglad?' Men det er altså rigtig svært, når det er så mange timer hver dag, man oplever mangel på høflighed, siger Emmely Smith.

HK: Bliv den perfekte kunde

Det er ikke første gang, at HK hører om dårlige oplevelser fra servicemedarbejdere. Det fortæller Henriette Bjerg Mahrt, der er arbejdsmiljøkonsulent i HK Handel. Men de ved ikke hvor mange, der tager konsekvensen og siger deres job op.

- Vi kan ikke sige noget om, hvor mange der siger op på grund af dårlige kundeoplevelser, men vi ved, at det kan være en voldsom belastning for ansatte at opleve, siger Henriette Bjerg Mahrt.

I HK mener de bestemt ikke, at man som ansat i servicebrancen skal have lidt tykkere hud. I stedet har de forsøgt at få kunderne til at blive bedre kunder.

- Vi har lavet noget materiale, der hedder 'Den Perfekte Kunde', der skal lære kunderne, hvordan man kan hjælpe de ansatte, så de får et godt psykisk arbejdsmiljø.

Emmely Smith tror at løsningen på den haltende høflighed er simpel.

- Jeg tror, det starter med oplysning. For jeg tror, der er mange, der ikke tænker over, at de er uhøflige, når de handler ind, siger Emmely Smith.

Facebook
Twitter