En heldig hånd: Ærøfærgerne sparer 1,2 millioner om måneden på brændstof

Kurssikring af brændstof er en fornuftig politik, siger ekspert i økonomistyring.

Ærøfærgerne skal ikke bruge mere på brændstof, sådan som mange andre rederier oplever på grund af de høje brændstofpriser. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Ritzau Scanpix)

16 millioner i alt og 1,2 millioner kroner om måneden.

Så meget sparer det kommunale rederi Ærøfærgerne på brændstof, fordi selskabet har kurssikret prisen på et godt tidspunkt.

Direktør for Ærøfærgerne Keld Møller forklarer, at selskabet kurssikrede prisen to år ud i fremtiden til en fast pris gældende til udgangen af 2023:

- Vi har den til 2 kroner og 93 øre, og de andre skal give 7 kroner og 84 øre, siger han og refererer til dagsprisen på en liter olie, som den så ud onsdag den 14. juni.

Ærøfærgerne slipper dermed for at skulle have ekstra penge op af kassen til brændstof, hvilket står i kontrast til situationen for mange andre færgerederier.

Molslinjen, som driver en lang række færgeruter, køber brændstof til en fast pris til 75 procent af forbruget. Men for de sidste 25 procent har det ikke kunnet lade sig gøre, og det gør ondt, siger PR- og kommunikationschef Jesper Maack.

Han fortæller, at Als-Fyn-linjen bruger omkring 300.000 ekstra om måneden, Samsø-linjen 800.000 mere end budgetteret, mens Fanø-ruten er helt oppe på at bruge en million kroner mere om måneden, end der var sat af i budgettet.

Molslinjen taber mange penge hver måned på de høje brændstofpriser. (Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix) (Foto: Bo Amstrup © Ritzau Scanpix)

- Vi har dækket noget af, men for den resterende del er det nogle ret voldsomme ekstraudgifter, vi ser lige nu. Alt det her ryger ud af bundlinjen, siger han.

Flere hæver billetpriserne

Flere rederier har måttet hæve billetpriserne for at hente tabet ind, ligesom mange også sejler lidt langsommere for at spare brændstof. Skal du for eksempel fra Faaborg til Lyø eller Avernakø, er der lagt 10 kroner oven i prisen pr. person og 20 kroner pr. bil.

Også Samsø Rederi, som er ejet af Samsø Kommune, er der et hul i kassen, og her forsøger man at hente de manglende 2,3 millioner kroner ind ved at hæve prisen med fem procent, oplyser direktør Lars Ricks.

Det er dyrt at drive færgeselskab, og især brændstof er en stor post, siger Jacob Clasen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.

- Olieprisen er fordoblet over det sidste år, og det er klart den største løbende udgift, når man driver en færge. Så det er et problem for færgerederierne, men muligvis også for deres kunder, passagererne, siger han.

Ærøfærgerne har netop kurssikret for at kunne holde billetpriserne fast, siger Keld Møller.

- Vi budgetsikrer. Når vi har kurssikret, holder billetprisen, og det er det, vi gør det for. Hvis olieprisen går op eller ned, er billetprisen uændret. Hvis vi ikke havde haft kurssikringen, havde vi skullet sætte prisen op eller sejle mindre, siger han.

Ekspert: Ligesom en kaskoforsikring

Og det er en god idé at kurssikre. Det slår professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh fast. Især fordi brændstof er så stor en del af udgiften.

- Intuitivt kan man sige sig selv, at det betyder noget, siger han.

Han tilføjer, at situationen er helt ekstraordinær, og derfor er der ikke kun tale om dygtighed men også en smule held fra Ærøfærgernes side.

- Jeg synes, det at køre kurssikringspolitik er fornuftigt. Det bør man gøre. Men det er en dygtighed, der har vist sig at være svineheldig.

Andre taber store penge hver måned. Kunne det have været undgået?

- Det er ligesom en kaskoforsikring. Den dag, der bliver brug for den, er den god at have. Lader du være med at have den, har du pengene at købe rødvin for, hvis der ikke bliver brug for den. Det er en forsigtighedspolitik, som man må anerkende som fornuftig, siger Per Nikolaj Bukh.

Ikke udsigt til prisfald

Hos Samsø Rederi er kurssikring noget, man vil overveje i fremtiden.

- Det gør vi, hvis det giver mening for os. Vi har gjort det før, så det holder vi øje med. Vi har en aftale med et firma, som vi nærmest er i daglig kontakt med. Det er noget, vi hele tiden er opmærksomme på, siger direktør Lars Ricks.

Han tilføjer, at prisen lige nu er så høj, at det ikke giver mening at kurssikre på nuværende tidspunkt. Og der er ikke just udsigt til, at den falder foreløbig, er de fleste enige om.

- Det må vi nok erkende, at der er ikke noget, der tyder på, siger Jesper Mack fra Molslinjen.

På Ærø er Keld Møller en tilfreds mand. For oven i den nuværende gevinst kan han lægge 10 vundne millioner kroner fra perioden 2018 til 2021.

- Og nu her har vi lavet 16. Det må vi sige, at det kan vi ikke være utilfredse med.