Facebook giver penge til skoler og børnehaver: Vil lære børn om teknologi i en tidlig alder

Børn og unge i Odense Kommune kan se frem til mere undervisning i teknologi.

Celine Al-Muaibed og Lærke Zenia Clausen fra 6. A på Seden Skole til Coding Class. (foto: Sofie Ørts)

Da Facebook tidligere på året åbnede sit nye datacenter i Odense, lovede de at give noget tilbage til lokalområdet.

Det gør de nu et forsøg på. I et nyt partnerskab med Odense Kommune smider Facebook en halv million kroner i kommunens pengekasse.

Pengene skal blandt andet bruges på at styrke kompetencerne hos skolelærere og medarbejdere i flere af kommunens børnehuse.

Eleverne i folkeskolen skal have mere undervisning i digitalisering og kodning, imens børnehavebørn blandt andet kan se frem til at blive klogere på robotteknologi.

Kan man købe sig til indflydelse?

Men skal private virksomheder have mulighed for indflydelse på børn og unges læring?

Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand i Odense Kommune for Radikale Venstre, erkender, at Facebook kan have interesser i samarbejdet, men mener dog, at kommunen har sikret sig en god aftale.

- Jeg er ikke blind for, at de kan have nogle interesser i at indgå et samarbejde med en kommune, og derfor skal vi jo også være dygtige til at vælge vores samarbejdspartnere og være dygtige til at definere betingelserne for samarbejdet, siger hun.

Partnerskabet er en del af Odense Kommunes nye strategi 'Verdens bedste robotby i børnehøjde', som har til formål at uddanne kommunens børn i teknologi og digitalisering over de næste ti år.

I projektet har kommunen også samarbejde med blandt andet Fyns Politi og SSP-konsulenter.

- Vi lader jo ikke Facebook have vores børn alene. Vi laver et partnerskab, som mest handler om økonomi og teknologi, og så lader vi alt det, der handler om etik og dannelse, foregå et andet sted, siger Susanne Crawley Larsen.

En fast del af Facebooks strategi

Det er en fast del af Facebooks strategi at give noget tilbage til lokalsamfundet, når der åbnes et nyt datacenter.

Ifølge Carsten Sørensen, der er local site manager hos Facebook i Odense, er det vigtigt ikke bare at mase sig ind i et lokalområde.

- Det er vigtigt for os at være med til at bidrage til vores lokalsamfund; også i forhold til at der kommer nogle nye generationer, og vi vil jo også have behov for arbejdskraft i fremtiden, siger han.

Mange virksomheder får brug for ansatte med teknologiske kompetencer i fremtiden, og her kan projektet styrke børnenes fremtidige muligheder.

Carsten Sørensen slår fast, at børnene ikke er i Facebooks målgruppe, og at formålet ikke er at sælge Facebooks navn til den næste generation. Men han erkender dog, at virksomheden kan få noget positivt ud af partnerskabet.

- Den strategi, som Odense Kommune har lagt, er meget op ad den agenda, vi kører med i vores virksomhed og vores formål, siger Carsten Sørensen.

Børnene vil gerne være digitale

Det nye samarbejde blev offentliggjort torsdag morgen på Seden Skole i Odense, hvor kodning har været på programmet i flere år.

Ditte Grønning Rasmussen, lærer på Seden Skole, fortæller, at børnene er engagerede i den digitale undervisning, og hun glæder sig over muligheden for at lave endnu mere af den i fremtiden.

- Det er noget, der er nødvendigt, for vi kan jo se, at det er udviklingen. Jeg synes, det er rigtig godt for de unge mennesker, at de bliver introduceret til det tidligere, siger hun.