Færgen skal forsinkes med vilje: Øboere utilfredse med klimaplan

Svendborg Kommune vil have færgen til Drejø og Skarø til at sejle langsommere. Det skal halvere co2-udledningen, men øboerne siger nej til længere rejsetid.

Svendborg Kommune ser både en økonomisk og klimamæssig gevinst ved at sætte farten på færgen til Drejø og Skarø ned.

Der kan komme mange gode ting ud af at sætte tempoet lidt ned.

I Svendborg Kommune har man regnet sig frem til, at man både kan spare penge på brændstof og få et bedre klimaregnskab, hvis man sætter farten en anelse ned på færgen, der sejler mellem Svendborg og de to små øer Drejø og Skarø.

Turen klares i øjeblikket på op mod en time og et kvarter, men fra 1. marts bliver rejsetiden forlænget med ti minutter.

- Det synes jeg grundlæggende er træls. Især for mine børn på seks og otte år, som skal frem og tilbage til skole hver dag, siger Nanna Corydon, mens hun sidder ombord på M/S Højestene, som hun også selv benytter fem dage om ugen.

- Vi vil være senere hjemme om aftenen, og vi har i forvejen nogle rigtig, rigtig lange dage. Vi har i årevis kæmpet for hurtigere og mere fleksible afgange, så det her er på en måde et skridt i den forkerte retning, siger hun.

M/S Højestene udleder ifølge Svendborg Kommune 867 ton co2 om året. Det tal skal bringes ned og derfor skal færgen sejle langsommere.

Inde i Svendborg kan formanden for turisme- og erhvervsudvalget i Svendborg Kommune, John Arly Henriksen, godt forstå, at øboerne ikke ligefrem jubler over udsigten over forlængede sejltider, men alle må holde for i klimakampen, mener han.

- Vi må se på hele kommunen og øerne må også tage deres af de problemer, som vi slås med. Vi synes, at 10 minutters ekstra sejltid er til at leve med, siger John Arly Henriksen, der understreger, at de mest benyttede pendlerafgange ikke vil blive berørt.

Lev med det

Mens der vil blive taget lidt af tempoet på færgen, så frygter man til gengæld på Drejø, at der kommer endnu mere fart på en i forvejen bekymrende udvikling.

- Det er ikke ret godt for øerne. Vi falder voldsomt i beboerantal, og vi mener, at færgefarten er grundstenen til, at øerne kan overleve, så derfor synes vi også, at det er helt ude i hampen at lave længere sejltider, siger Drejøs ø-repræsentant, Lars Milling.

Hos Sammenslutningen af Danske Småøer forstår formand Dorthe Winther godt, at beboerne på Skarø og Drejø er bekymrede for de nye rejsetider.

Ifølge Dorthe Winther spiller færgeplaner nemlig en stor rolle, når man skal forsøge at lokke nye beboere til.

- Kan jeg bo der, kan jeg leve der hele mit liv? Er det sådan, at hvert år skal jeg faktisk tage mit liv op til revision, fordi man laver en ny fartplan eller et nyt tiltag, der forringer mine muligheder for at bo på en af de pågældende øer?, siger Dorthe Winther.

- Det er rigtigt uheldigt i forhold til at være en af de øer, der gerne vil have nye tilflyttere.

Helt så grelt tror John Arly Henriksen dog ikke, at det bliver, og påpeger, at der i øvrigt også er en ny elfærge på vej, der forventes at kunne tage over på ruten i løbet af 2024 eller 2025.

- Indtil da, der må vi lige kigge på det og så leve med de gener, det giver, at man har ti minutters ekstra sejltid. Man skal også tænke på, at vi sparer altså omkring 190.000 kroner årligt på budgettet på det, siger socialdemokraten.