Færre personulykker i trafikken, men 2020-målet for trafikdrab er urealistisk

Fart, spiritus og uopmærksomhed er hovedårsagerne til, at der fortsat er for mange uheld på de danske veje.

Selvom antallet af ulykker og dræbte i trafikken er tæt på halveret siden 2013, er man stadig langt fra målet. Grafik: Signe Heiredal.

I 2017 blev færre personer dræbt eller kom til skade på de danske veje.

Samtidig steg antallet af ulykker med materiel skade.

Det viser en ny, årlig rapport fra Vejdirektoratet.

Men det er ikke godt nok, mener Christian Berthelsen, der er politiassistent ved Rigspolitiets nationale færdselscenter.

- Det er positivt at se, at der er sket et fald i uheldene og tilskadekomne. Men det er desværre ikke et fald, der stemmer overens med det, vi havde håbet, fortæller han.

- Vi har et mål om, at vi i 2020 skal nå ned på 120 dræbte i trafikken. Det tal var i 2017 på 175. Vi er langt fra målet, og der er ikke langt til 2020.

Bedre teknologi skader opmærksomheden

Siden 2013 har man set et fald i antallet af dræbte og ulykker i trafikken. Men ifølge Christian Berthelsen er det sidste stykke svært at opnå.

Særligt fordi, det ikke tyder på, at vi er blevet bedre til at færdes i trafikken.

- Allerede nu tror jeg godt, jeg kan sige, at vi ikke når væsentligt længere ned i forhold til antallet af dræbte i trafikken i 2018. Jeg er bange for, at det er teknologien, der hjælper os. Det bliver nemmere at køre bilerne, og det går mere over på automatik. Så jeg kan godt frygte, at det kunne være en modspiller, siger han.

En af problemerne ved automatikken er, at det kan gå ud over opmærksomheden bag rattet.

- Det er en forholdsvis svær ting at afdække. Vi ved, at uopmærksomhed har en stor effekt på uheldene. Men det er svært at overbevise folk om, at det er en dum idé at lave alt muligt andet, mens man kører bil, siger Christian Berthelsen.

Fart, spiritus og uopmærksomhed

Hvert år udkommer rapporten fra Vejdirektoratet. Den har til formål at give en status på antallet af trafikulykker i Danmark.

Rapporten indeholder tal specifikt på situationer, hvor i landet ulykkerne er sket og hvilke køretøjer, der var indlandet.

At den skal være så detaljeret, er der en klar grund til, forklarer Marianne Steffensen, der er afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

- Vi laver den, så hver enkelt kreds har mulighed for at se, hvad de skal have fokus på, så alle ikke løber i samme retning. Landet er forskelligt. På den måde har kommunerne mulighed for at finde nogle, man kan sammenligne sig med, så man kan læne sig op ad hinanden og få løst problemerne i fællesskab.

I Rigspolitiet er man meget glad for rapporten, da den kan bruges til at bestemme, hvilke områder, der skal have særligt fokus.

- Når vi kigger på rapporten og ulykkerne, kan vi se, at det typisk er for høj hastighed, spiritus eller uopmærksomhed, som spiller en stor rolle, forklarer Christian Berthelsen.

Hvis antallet af ulykker skal ned, skal der ændres på folks trafikvaner. For at få det til at ske, tager politiet en gammel opskrift i brug.

- Med en kombination af kampagner og kontroller tror vi på, at vi kan få antallet af dræbte i trafikken længere ned. Vi er i gang med at overbevise dem. Men det er et langt sejt træk, siger Christian Berthelsen.

Facebook
Twitter