Førerløse skibe i horisonten: På Fyn tester de den ny teknologi

Hvis det bliver lovligt at sejle med de autonome skibe, forudser man, det kan skabe vækst flere steder på Fyn.

Jonas Petersen, der er grundlægger af Tuco Yacht Værft i Fåborg, ses her i sin arbejdsbåd, som testes som autonomt skib i Fåborg Fjord. (Foto: Tonny Schnoor)

Et skib uden kaptajn lyder måske helt skørt. Men skibe uden en fører er måske ikke så langt væk, som tidligere.

I fremtiden vil regeringen nemlig have førerløse skibe til at sejle i de danske farvande, og i dag begynder Den Internationale Maritime Organisation (IMO) forhandlinger om at gøre såkaldte ”autonome skibe” lovlige i internationalt farvand.

Det er skibe med meget få eller slet ingen besætningsmedlemmer. I stedet for en styrmand ved roret, vil skibet kunne fjernstyres, ligesom vi kender det fra droner.

Et sted, hvor man allerede er i gang med at teste de autonome skibe herhjemme er i Fåborg på Sydfyn.

- Det er egentlig en almindelig arbejdsbåd, vi har, men den er udstyret med et system. Et system med autonomi, der gør det muligt at fjernstyre den ligesom en radiobil, fortæller Jonas Petersen, grundlægger af Tuco Yacht Værft i Fåborg.

Styres fra land

I Danmark må man allerede sejle med et autonomt skib, så længe der er minimum ét besætningsmedlem ombord, der er klar til at træde til og at tage styringen.

På den måde vil han eller hun kunne trække i bremsen eller styre båden uden om en pludselig forhindring. Men ifølge Jonas Petersen har de autonome skibe mange fordele.

- Der er en lang række opgaver, som man kan bruge autonomi til allerede. Og det er også det, som der ligger lige til for os. Vi ser havundersøgelser som en oplagt mulighed, pointerer han og fortsætter:

- I stedet for at have to mand ombord på en båd, så kunne der sidde én mand i en campingvogn eller i en container på land med et vindue ud imod det område, som bliver undersøgt, og så kan båden faktisk ligge og sejle selv.

- Det kan den så gøre 24 timer i døgnet, fordi man bares skifter folkene i den her campingvogn i stedet for, at man skal ud og skifte to mand ombord på en båd.

Fordel for Fyn

Hvis det bliver lovligt at sejle med de autonome skibe i internationalt farvand, så kommer det til at gå fint i tråd med de teknologivirksomheder, der allerede er på Fyn. Det siger Mads Rasmussen, forretningsudvikler hos Fyns Maritime Klynge.

- Fyn er en maritim højborg. Så det kan vi blande sammen med robot, - og droneteknologi, og så står vi faktisk rigtig stærkt i forhold til at tage en god bid af kagen, slår Mads Rasmussen fast.

DISSE SKIBE KAN BLIVE FØRERLØSE

Mindre ø-færger

Slæbebåde

Pramme

Forsynings- og serviceskibe til boreplatforme, vindmøller med mere

Førerløse overfladefartøjer til servicering af undervands- og droneenheder til offshore-inspektion

Kilde: En foranalyse om autonome skibe fra DTU Elektro, DTU Management Engineering og Søfartsstyrelsen.

Og det er en vækst, der vil komme til udtryk på flere måder på øen, uddyber Mads Rasmussen:

- Vi kan for eksempel udvikle nye, autonome skibe, hvis vi går mod en udvikling med helt ubemandede skibe, så har vi ikke behov for toiletter til mandskabet ombord. Og så har vi nogle værfter, der skal bygge skibene.

- Derudover har vi nogle udstyrsleverandører til satellitter og kommunikationsudstyr. Så der er en følgestrøm af virksomheder, der får nogle nye produkter.

Sikkerhed i fokus

Erhvervsminister, Brian Mikkelsen fra Det Konservative Folkeparti, har i lang tid bakket op om, at de autonome skibe skal blive til virkelighed. Derfor er han en glad mand i dag, når forhandlingerne starter i IMO.

- Det er vigtigt, at Danmark er i front inden for teknologi og digitalisering, når det kommer til skibsfart. Når det er sagt, er det også centralt, at der bliver taget højde for sikkerheden, pointerer Brian Mikkelsen.

Ifølge ministeren må man undersøge de forskellige muligheder, når det kommer til, hvordan et skib helt konkret skal fungere autonomt.

- Jeg er interesseret i sikkerhed, og jeg er interesseret i, hvordan de danske rederier kan udvikle sig bedre kommercielt, så vi får flere arbejdspladser på vores skibe og på land, uddyber Brian Mikkelsen.

Vi skal vende os til autonomien

For at komme videre med autonomien i skibene, er der ingen tvivl om, at der mangler nogle overordnede rammer, forklarer Jonas Petersen fra Tuco Yacht Værft i Fåborg.

- Som virksomhed ser vi meget på det, der ligger lige for. I Danmark må man faktisk relativt meget. Det er sådan, at vi gerne må betjene vores arbejdsbåd autonomt. Vi må gerne sejle med den her båd autonomt, så længe der er en, der holder øje med den og kan se den, siger Jonas Petersen

Selvom, det er en teknologi, der allerede er her, er der stadig en hindring, fortsætter Jonas Petersen:

- Det er virkeligt, og det er muligt. Så er der en social accept ligesom med autonome biler. Så skal vi alle sammen være trygge ved at forstå, at det rent faktisk kan lade sig gøre

Erhvervsminister Brian Mikkelsen håber på at kunne udvikle Danmark til et testlaboratorium inden for autonom skibsfart. Han forventer, at den autonome teknologi er indfaset i danske skibe i 2020.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på fyn@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.