Fokuseret sprogtræning booster børnehavebørns ordforråd

Børnehavebørn udvikler et markant højere ordforråd, hvis institutionerne fokuserer på sprogstimulering, viser ny forskning.

På legepladsen i Børnehuset Kosmos hænger ord som bålhus og balancebom, som børnene kan genkende, og som man kan igangsætte en masse aktiviteter omkring. (Foto: Tanya Fick © (C) DR Fyn)

Låge, bakterie og parasolfod.

Det er bare nogle af de nye ord, de små hjerner i Kosmos Børnehus i Odense har suget til sig i den seneste tid.

Børnehaven har nemlig været med i et initiativ, der blandt andet har sat fokus på sprogstimulering, og dét har givet pote, viser nyt forskningsprojekt.

88 børnehuse fra 9 kommuner i hele landet medvirkede i projektet.

Børnene, som har været med i initiativet, har fået styrket deres ordforråd med 68 procent sammenlignet med børn i børnehaver, som ikke har været med.

- Det er markant, at effekterne er så store, siger professor Dorthe Bleses fra Trygfondens Børneforskningscenter, som står bag forskningsprojektet.

De sproglige kompetencer er forbedret i høj grad hos de børn, der har været med i initiativet i forhold til kontrolgruppen, viser projektet.

- De har et større ordforråd, er bedre til at rime og deres opmærksomhed på skrift er øget markant, forklarer Dorthe Bleses, som understreger, at det skyldes en systematisk tilgang fra det pædagogiske personale.

'Vi Lærer Sammen'

Initiativet hedder 'Vi Lærer Sammen' og har til formål at klæde det pædagogiske personale på til målrettet at fokusere på sprogstimulering i børnehaven.

I Børnehuset Kosmos er fordybelseszoner, måleord på legepladsen og synlige sprogstrategier på væggene nogle af de redskaber, der skal stimulere børnenes sprogforståelse, og dét virker, fortæller børnehaveleder Sabine Bernard Bay Lunding.

- Vi er blevet meget mere bevidste omkring de strategier, vi kan bruge til at understøtte børnenes sproglige udvikling, og jeg oplever, at både børn og personale synes, det er sjovt og spændende at arbejde med, siger Sabine Lunding.

Pædagog i Børnehuset Kosmos i Odense, Natasja Vinberg, er enig.

- Det har været meget spændende at være med, og man kan virkelig se, hvor meget børnene har rykket sig, fortæller hun glad.

  • Børnene får udleveret måleord, som de skal finde på legepladsen. (Foto: Tanya Fick © (C) DR Fyn)
  • Daria på fem år har fundet et laaangt ord. (Foto: Tanya Fick © (C) DR Fyn)
  • Igennem leg opnår børnene en forståelse for ordene. (Foto: Tanya Fick © (C) DR Fyn)
  • 'Hvor mon jeg finder mit måleord?' (Foto: Tanya Fick © (C) DR Fyn)
  • Begejstring ved bålhuset: 'Se, der står det samme', siger Daria. (Foto: Tanya Fick © (C) DR Fyn)
1 / 5

'Vi Lærer Sammen' er en overbygning på det tidligere initiativ 'Vi Lærer Sprog', som var henvendt vuggestuer og dagplejer, og de nye resultater viser, at målrettet sprogstimulering også virker i børnehaven.

I Børnehuset Kosmos havde man god erfaring med at deltage i det tidligere projekt, og det var derfor helt naturligt, at de skulle være med igen, forklarer Sabine Lunding.

- Vi har været med i en masse forskellige forskningsprojekter, som vi har lært en masse af, og så er det vores opgave i børnehuset hele tiden at udvikle vores egen tilgang, siger hun.

Mere skoleparate børn

Professor hos Trygfondens Børneforskningscenter på Aarhus Universitet Dorthe Bleses forventer, at den tidlige sprogindsats vil gøre børnene mere skoleparate.

- Lige nu kan vi se resultaterne på den korte bane, men vi har set resultater fra tilsvarende initiativer, som viser, at en tidlig indsats styrker børns læsekompetencer helt ind i 2. klasse.

- Vi har derfor også en forventning om, at 'Vi Lærer Sammen' vil hjælpe børnene helt ind i skolealderen, forklarer Dorthe Bleses.

Initiativet handler dog ikke om, at børnene skal sidde skoleret allerede i børnehaven, understreger professoren.

- Leg og læring er ikke modsætninger. Det er pædagogerne, som omsætter indsatsen til noget vedkommende og interessant for børnene, og resultaterne vidner om, at de har haft succes med det, fortæller Dorthe Bleses.

I Børnehuset Kosmos er de heller ikke bekymrede for, at børnehaven bliver 'skolificeret', fordi de tager udgangspunkt i en legende tilgang, forklarer Sabine Lunding.

- Vi har altid vores kroppe med og griber de muligheder, der opstår. Børnene skal bare have det sjovt, og at vi som voksne, qua vores faglighed, har noget på færde med børnene. Det øger kun kvaliteten af dagtilbuddet.

0:00

Obligatorisk i Odense

Over halvdelen af de børnehaver og vuggestuer, der har været med i projektet, kommer fra Odense.

Her vil børn- og ungerådkvinde i Odense Kommune, Susanne Crawley (R), gøre det obligatorisk for de kommunale institutioner at tilbyde systematisk sprog.

- Vi har lavet en storstilet satsning, sådan at alle vores medarbejdere i dagtilbud bliver uddannet i at være med til at kunne give børnene et alderssvarende sprog, når de starter i skole, siger hun.

Hun er rigtig glad for de resultater, som forskningsresultaterne viser.

- Forskningsresultaterne bekræfter mig i, at vi er på rette spor, og at vi har lavet en god beslutning, da vi valgte at sige, at sprog skulle være en af vores hovedindsatser i dagtilbud og skole.

Ifølge professor Dorthe Bleses burde resultaterne tale for sig selv.

- Vi håber, det kan få andre kommuner til at være med også, siger hun.

Børneordfører for Socialdemokratiet Jens Joel (S) ser positivt på forskningsresultaterne, men mener ikke, at der skal stilles krav om, at institutionerne indfører det.

- Det, vi gør på nationalt plan, er, at vi gennem de pædagogiske læreplaner har nogle kvalitetskrav til, hvad man skal leve op til i hele landet. Kommunerne må bruge de værktøjer, som de synes er bedst til at nå de overordnede mål.

I Børnehuset Kosmos er sprogtræningen kommet for at blive.

- Vi kommer til at blive ved med at have et systematisk fokus på sprog og læring, fordi både voksne og børn lærer en hel masse og har det sjovt imens, understreger børnehaveleder Sabine Lunding.

Facebook
Twitter