Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

Mange butikker er begyndt at slå ekstraordinære tilbud op på Facebook.

Mange butikker bruger Facebook til at give de lokale kunder et godt tilbud. Butikken slår tilbuddet op på Facebook, kunder kommenterer med et 'ja, tak' og kan efterfølgende hente varen i butikken. (Foto: Thea Bjørn © dr)

- Hvis man sparer nogle penge som kunde, så er det godt.

Det mener Dorthe Kirstejn Nielsen fra Strib om de mange Facebook-tilbud, som hun ofte siger ja tak til. Hun følger de lokale forretninger på Facebook og får derfor de forskellige tilbud direkte i sit Facebook-feed.

Butikken lægger et billede af en vare op på sin Facebook-profil, og så kan kunderne kommentere med et 'ja, tak' og efterfølgende hente varen i butikken dagen efter.

- Jeg gør det ofte. Jeg synes, det er nemt, siger Dorthe Kirstejn Nielsen, mens hun lægger dagens 'ja, tak-tilbud' i sin indkøbskurv: Forloren hare til to. (Foto: Thea Bjørn © dr)

Alt fra godt kød til baby-sager

Ifølge både detailvirksomhederne Coop og Dagrofa, som står bag flere danske supermarkeder, er mange butikker begyndt at slå forskellige slagtilbud op på Facebook. Det kan være alt fra vådservietter til et godt stykke kød.

Tilbuddene varierer fra butik til butik, og de er derfor målrettet de kunder i området, som følger den lokale købmandsforretnings Facebook-profil.

- Facebook-tilbuddene er blevet enormt populære for vores varehuse, og derfor er de begyndt at spille en markant og væsentlig rolle, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop, der forklarer, at det er en ny måde at nå kunderne på.

Førhen indrykkede supermarkeder annoncer i den lokale avis for at lokke kunderne ned i butikken.

- Men nu er Facebook blevet vigtigere, og derfor vil vi gerne have flere til at bruge Facebook, hvor butikken kan kommunikere direkte med kunderne, siger Jens Juul Nielsen.

Slagtermester Søren Brinckmand Jensen slår flere gange om ugen et tilbud op på Facebook. (Foto: Thea Bjørn © dr)

Mange kunder bakker op om den nye måde at få tilbud på. Det gælder også hos Kvickly i Middelfart, hvor Søren Brinckmand Jensen er slagtermester.

- Det er meget populært, fortæller han og mindes en gang, hvor kunderne var særligt ivrige.

- Jeg tror, vi solgte 700 oksemørbrader. Det var helt vanvittigt.

Forbrugerrådet Tænk: Vær opmærksom

Ifølge Forbrugerombudsmanden er der endnu ingen særskilte regler for de mange 'ja, tak-tilbud' på Facebook.

- Det er almindelige regler, der gælder for reklame, køb og salg, som er på spil her. Det bliver ikke anderledes af, at det foregår på Facebook, forklarer Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænk anbefaler derfor, at man som kunde er ekstra opmærksom, når man skriver 'ja, tak' til et tilbud på Facebook.

- Der kan være brug for at skærpe folks opmærksomhed på, at Facebook ikke er en hyggesnak. Det kan også være et sted, hvor virksomhederne vil sælge ting til os. Og så skal man være klar over, at det er formel aftaleindgåelse, siger Vagn Jelsøe.

Tilbud er en bindende aftale

Indgår man en aftale – enten mundtligt eller skriftligt – er den bindende.

- Hvis jeg ikke kommer ned i butikken den fredag eftermiddag, hvor jeg skulle hente mine to pakker oksekød, så er butikken i sin gode ret til at sige, at man alligevel skal betale, forklarer Vagn Jelsøe.

Men han tror dog ikke, at butikkerne vil gå så langt.

- Jeg håber og gætter på, at realiteterne er nogle andre.

Forbrugerrådet Tænk savner dog, at de butikker, der skriver, at et 'ja tak' er bindende, vælger en mere præcis formulering.

- For hvad sker der, hvis jeg bliver forhindret i at hente varen? Hvordan kommer butikken efter mig? Har jeg mulighed for at ringe og afbestille? Det havde være ønskeligt, at butikkerne er mere præcise, når de bevæger sig ud i, at en aftale er bindende, mener Vagn Jelsøe.

Coop vil ikke tvinge folk til at betale

Hos Coops butikker er 'ja tak' på Facebook ikke bindende, og det er derfor muligt at fortryde, selvom man har bestilt en vare.

- Vi kan selvfølgelig ikke tvinge folk til at komme og hente dem, men erfaringerne er, at folk føler sig forpligtet og henter varerne, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.

Der har endnu ikke været nogen klager til Forbrugerombudsmanden i forbindelse med 'ja, tak-tilbuddene' på Facebook.

Facebook
Twitter