Fremtidens arbejdskraft skal sikres nu: Skoleelever undervises i robotter og koder

Projektet 'Børnene i Robotbyen' skal over de næste ti år skabe interesse for robotbranchen og mindske manglen på arbejdskraft i Odense Kommune.

For 50 millioner kroner vil Odense Kommune tilbyde undervisning i blokprogrammering til 6. klasses elever over det ti-årige projekt 'Børnene i Robotbyen'. (Foto: Lukas Bjerg Christiansen)

Skal dit barn have en stor chance for at få et job i fremtiden, så er det måske en god idé at se nærmere på robot- og teknologibranchen.

Det gør børn i Odense Kommune, hvor projektet ’Børnene i Robotbyen’ skal gøre skoleelever interesseret i teknologi og kodning i en tidlig alder. Over de næste ti år vil kommunen investere 50 millioner kroner i projektet.

Tirsdag drøfter børn- og ungeudvalget i Odense Kommune, hvordan planerne for 'Børnene i Robotbyen' fremadrettet skal udfoldes.

- Det her er noget, alle børn skal møde i folkeskolen. Det skal ikke afhænge af, at man tilfældigvis har en lærer, som er ildsjæl og god til teknologi, fortæller Susanne Crawley Larsen (B), rådmand i børn- og ungeforvaltningen.

Workshop om kodning i skoletiden

En del af projektet 'Børnene i Robotbyen' er allerede indført på alle skoler i kommunen; blandt andet igennem en workshop om kodning for sjetteklasser.

På Hunderupskolen i Odense har elever i 6.a. og 6.c netop haft kodning og robotteknologi på skoleskemaet til workshoppen Coding Class.

11-årige Elisabeth Jørgensen har været glad for workshoppen, hvor hun blandt andet har lært at kode sit eget computerspil.

- Det virker meget spændende, synes jeg. Så jeg tænkte, at jeg gerne ville prøve at kode, og så var der mange andre, der gerne ville prøve at designe, fortæller hun.

Et af projektets formål er blandt andet også at få pigerne med.

- Det motiverer pigerne, når der er et formål med teknologien. For eksempel hvis det handler om at redde verden, gøre noget for patienter eller gøre livet lettere for mennesker, forklarer Susanne Crawley Larsen (B).

Blokprogrammering

Blokprogrammering er en slags avancerede byggeklodser til programmering.

Forestil dig at programmere på samme måde, som du byggede med klodser, da du var yngre.

Kilde: Clio Online

Mette Gram underviser Hunderupskolens elever i Coding Class for Ungdomshuset i Odense. Eleverne har fået en konkret opgave af en IT-virksomhed. I løbet af fire dage lærer eleverne at udvikle deres eget spil, hvor man skal spare på strømmen ved hjælp af blokprogrammering.

- De seneste par år er der kommet mere og mere af det her blokprogrammering, som gør det meget visuelt, hvor det før var mega tung tekst eller nuller og ettaller. Det, jeg synes er fedt, er, at man kan få ting til at ske bare ved at rive nogle forskellige blokke ind på en side. Man kan både lave animationer og spil, siger Mette Gram.

Samarbejde med virksomheder

Som en afslutning på workshoppen skal sjetteklasse eleverne på Hunderupskolen fremlægge deres projekter for IT-virksomheden.

Formålet med, at eleverne pitcher deres projekter for en virksomhed, er, at de oplever, hvordan man kan arbejde professionelt med teknologi i erhvervslivet.

Områdeleder i Ungdomsskolen Ung Odense og tovholder på Coding Class Maria Friis understreger, at Coding Class både skal være sjovt, men også givende.

- Vi synes, det er rigtig vigtigt, at folkeskolen også melder sig ind i den her dagsorden og giver børn og unge kendskab til, hvad kodning er for en størrelse, og se, at det også er sjovt, siger Maria Friis og fortsætter:

- Initiativet omkring ’Børnene i Robotbyen’ er jo taget, fordi man har en IT- og robotbranche, som i øjeblikket skriger på arbejdskraft, og de mangler mennesker, der kan de her kompetencer omkring kodning og engineering, siger hun.

Mangel på arbejdskraft

Landechef ved First Scandinavia Bjarke Falk Nielsen, som har været med til at opbygge robotklyngen på Fyn, er enig i, at det er vigtigt, at man fortæller de unge om mulighederne inden for robotbranchen i en tidlig alder.

Den fynske robotklynge
  • Den fynske klynge af virksomheder, der arbejder med automatisering og robotter, kaldes populært for Robo Valley.
  • Der er cirka 120 robotvirksomheder i klyngen.
  • 43 procent af virksomhederne er etableret efter 2010.
  • I januar anslog en ny rapport, at 3.200 mennesker på Fyn nu arbejder med robotter.
  • Alene sidste år blev der skabt i alt 600 nye robot-job på Fyn. Mange af virksomhederne har dog svært ved at skabe kvalificeret arbejdskraft, blandt andet robotingeniører, som må lokkes hertil fra udlandet.

- Lige nu og her mangler robotbranchen desperat de her hænder. Så det er med at sende et signal om, at der er en branche her, man kan komme ind og arbejde i. Det er en spændende branche, og der mangler arbejdskraft på lang sigt, siger han.

Det handler om at lære, hvordan man sætter sig ind i teknologiens verden, fordi man ikke kan spå om, hvordan robotbranchen ser ud om ti år.

- Det er ikke, fordi man nødvendigvis skal lave en robot, men man skal vide noget om teknologi, forklarer Bjarke Falk Nielsen.

Odense Kommune håber på, at 'Børnene i Robotbyen' både vil være en gevinst for børnene og byen.

- Vi håber også at få noget ud af det for byen, så vi kan understøtte byens vækst, så Odense kan få den arbejdskraft, den har brug for, og blive sat på verdenskortet som en stor robotby, siger Susanne Crawley Larsen.

Pengene til 'Børnene i Robotbyen' kommer blandt andet fra salget af energikoncernen NGF Nature Energy, som blev solgt sidste år.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på fyn@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.