Fynsk landmand reddede lastbilchauffør fra brændende bil og 60.000 volt

Energiselskab understreger, at alle regler er overholdt på ejendommen, hvor der også skete en ulykke for to år siden.

Her ses resterne af den udbrændte lastbil, efter at ilden blev slukket. Øverst ses højspændingsledningen, som lastbilen ramte. (Foto: PRIVATFOTO)

Hvad der skulle have været en almindelig arbejdsdag endte med en dramatisk oplevelse og en tur på sygehuset for lastbilchauffør Martin Wahl fra Stenstrup på Sydfyn.

Tidligt mandag eftermiddag skulle han læsse dyrefoder af på en gård i Gelsted. Da han hævede lastbilens lad, ramte han en højspændingsledning, han ikke var opmærksom på.

Lastbilen brød i brand, mens Martin Wahl sad inde i førerhuset.

- Pludselig bryder helvede løs. Bilen brænder indeni og under dækkene. Det hyler så højt for ørerne, at jeg ikke kan høre bragene. Jeg kan kun høre hyleriet, fortæller han.

Men Martin Wahl kunne ikke hoppe ud af førerhuset, fordi højspændingsledningen sendte 60.000 volt ned i jorden omkring ham.

- Jeg tænker bare: 'Jeg skal ud af bilen nu - ellers dør jeg'. Nu er det kun et spørgsmål om sekunder, siger Martin Wahl.

Naboen kom til undsætning

Til Martin Wahls store held er situationen ikke gået ubemærket hen.

I sin dagligstue 100 meter fra lastbilen sad landmand Anders Nielsen. Da han hørte lyden af dæk, der eksploderede, var han hurtig til at komme op af sin sofa og starte sin grå Toyota.

Landmanden Anders Nielsen blev dagens helt, da han mandag reddede lastbilchauffør Martin Wahl ud af en brændende lastbil. (Foto: Tobias Sonne)

Da Anders Nielsen nærmede sig lastbilen, så han Martin Wahl stå på dens trinbræt.

Han har i mellemtiden fået fat i alarmcentralen, der har sendt redningsmandskab afsted, men tiden var knap, fordi lastbilen brændte, og derfor fik Martin Wahl og Anders Nielsen en idé.

- Den eneste måde, han kan komme ned på, er ved at hoppe ned på min bil. Det gør han så, fortæller Anders Nielsen.

I det øjeblik, Martin Wahl landede på firhjulstrækkeren, eksploderede et af lastbilens dæk, som efterfølgende ramte ham og sendte ham ud over bilens tag og ned på jorden.

'Han er jordens vildeste mand'

Dagen efter hændelsen står resterne af Martin Wahls eneste lastbil stadig på gården i Gelsted.

Anders Nielsens grå Toyota har fået en bule og en smadret rude, og Martin Wahl har ikke fuld mobilitet i sin højre arm.

Martin Wahl mistede sin eneste lastbil under ulykken i Gelsted. (Foto: Sofie Ørts)

Men set i lyset af, hvor galt det kunne være endt, er Martin Wahl lettet.

- Jeg er ret smadret efter min lille flyvetur. Det er sindssygt hårdt, men jeg er her jo i dag, siger Martin Wahl, der ikke lægger skjul på, hvordan han har det med Anders Nielsen efter hændelsen.

- Jeg tænker, at han bare er jordens vildeste mand. Han er en helt i min verden.

Redningsmanden selv er en smule tilbageholdende, når man spørger, om han ser sig selv som en helt.

- Det må andre jo bedømme. Men jeg er da tilfreds med indsatsen, siger han.

Det er ikke den første ulykke på ejendommen

Det er ikke første gang, højspændingsledningen på gården i Gelsted har voldt problemer for en lastbil.

For to år siden skete en lignende ulykke, da en tysk lastbilchauffør skulle læsse foder af ved gården. Han ramte også højspændingsledningen, der satte gløder til lastbilen, husker Anders Nielsen.

- Han fik en forbrænding. Det ville jeg gerne undgå skete igen.

I 2016 tog chaufføren chancen og hoppede ud af den brændende bil. Da han ramte jorden, fik han en slem forbrænding som følge af de 60.000 volt.

Tanken om, at der tidligere er sket en ulykke på samme gård, giver anledning til stor frustration hos Martin Wahl.

- Det er min fejl, at jeg har overset en elledning. Men der skal jo ikke være nogen ledninger, der hænger til fare for andre. Jeg håber på, at der er en god forklaring på, hvorfor det er gået galt igen, siger Martin Wahl.

Ansvaret ligger hos føreren

Ifølge energiselskabet Energi Fyn er alle regler om højspændingsledningen overholdt på den pågældende gård. Energi Fyn peger på, at ansvaret for ulykken ligger hos lastbilchaufføren.

- Ansvaret for, at lastbiler ikke berører luftledninger, påhviler ene og alene føreren, skriver driftschef Claus Rasmussen i en mail til DR Fyn.

Han mener ikke, at en anden type ledning vil kunne forhindre problemet.

- Uanset hvilken driftsform og beskyttelse der anvendes, vil der altid være overordentlig høj fare ved at komme i berøring med alle typer højspændingsluftledninger, skriver Claus Rasmussen.

Han tilføjer, at Energi Fyn har tænkt sig at tage kontakt til gårdejeren for at tale om tiltag, der skal sikre, at en lignende ulykke ikke sker igen.