Gymnasiepiger føler, de har sværere ved at koncentrere sig end gymnasiedrenge

Hver anden pige i gymnasiet føler, de har svært ved at koncentrere sig - det samme gælder for hver fjerde dreng på samme årgang.

En presset hverdag og lange timer gør, at Laura Eline Thorborg er en af de gymnasieelever, der kan mærke koncentrationen forsvinde sidst på dagen. (Foto: Jonatan Grau Møller)

Den sidste energi fra frokostpausens madpakke er brændt af.

Andengradsligninger, retstavning og oldtidskundskabens tekster skal gennemgås. Øjenlågene bliver lidt tungere, og det bliver sværere at følge med i undervisningen.

Langt nemmere er det at tjekke mobilen med jævne mellemrum.

Sådan kan det føles for gymnasieelever, når skoledagen når ud på eftermiddagen.

Men det gælder i højere grad for pigerne end drengene. Det viser ny forskning fra Center for Interventionsforskning, der hører under Statens Institut for Folkesundhed.

Resultatet har overrasket forskerne bag undersøgelsen.

- Vi blev ret overraskede, fordi man ofte har hørt om, i hvert fald i forhold til folkeskolen, at det er drengene, der har svært ved at sidde stille i timen og koncentrere sig, fortæller seniorforsker Rikke Krølner ved Center for Interventionsforskning.

Koncentration er sværest efter frokost

I forskningen har man gennem spørgeskemaer spurgt førsteårselever, hvor svært de har ved at koncentrere sig i løbet af skoledagen.

Resultaterne viser, at der om formiddagen ikke er den store forskel på drengenes og pigernes koncentrationsevne.

Men efter frokost bliver forskellen markant større. Her har 42,4 procent af pigerne ofte eller altid svært ved at koncentrere sig, mens det samme gælder for 24,7 procent af drengene.

Camilla Sejr Nielsen oplever, at hendes koncentration begynder at forsvinde efter klokken 14. (Foto: Jonatan Grau Møller)

Forskningsprojektets resultat overrasker derimod ikke Tina Malchow-Møller, der er psykolog ved De Fynske Gymnasier & HF.

- Vi ser flere piger i vores ordning, ligesom man gør i alle behandlingstilbud. Den typiske fordeling ved os er tre fjerdedele kvinder og en fjerdedel mænd. Så på den måde møder vi problemerne oftere hos piger, også i forhold til at koncentrere sig, siger Tina Malcow-Møller.

Sociale medier stjæler opmærksomheden

I undersøgelsen undersøger man især tre forhold, der kan påvirke gymnasiepigers koncentration: Inaktivitet i løbet af dagen, manglende morgenmad og sociale medier.

Og især sociale medier kan blive brugt som et frirum, når koncentrationen svigter.

Det mærker Laura Eline Thorborg, der går i 1.g på Tornbjerg Gymnasium i Odense.

- Det er helt klart sådan noget som tetris og Facebook, eller hvis man har lektier i andre fag, som man begynder at lave i stedet for, siger hun.

Hun bakkes op af Camilla Sejr Nielsen, der også går i 1 g. på Tornbjerg Gymnasium.

- Efter klokken 14 står min koncentration af. Jeg glemmer helt at høre efter. Det gør også, at jeg ikke kan finde ud af det, vi får lektier for i, siger hun.

Naya Isabella Bach, der ligeledes går i 1. g på Tornbjerg Gymnasium, kan også genkende den manglende koncentration. Dog føler hun ikke, at det er et specielt problem hos pigerne.

- Jeg tænker, at det er et generelt problem i hele klassen. Det har noget at gøre med, at vi har timer til klokken 15.25. Så er det svært at holde koncentrationen, når man er mødt kl. 8.15, forklarer hun.

Pressede piger

En rapport fra Undervisningsministerietviser, at 46 procent af de unge er på sociale medier i skoletiden, og her er det især pigerne, som er slemme til at holde øjnene på skærmen.

Ifølge Tina Malchow-Møller skyldes det, at det især er kendetegnet for piger, at de koncentrerer sig om mange ting på én gang, og derfor kan det være svært.

- Så når man som pige sidder i en time, kan man være i gang med at lave aftaler om træning i eftermiddag, cafebesøg og fest i weekenden, fortæller Tina Malchow-Møller.

Ifølge Maya Isabella Bach er problemet med koncentrationsbesvær generelt for hele klassen. (Foto: Jonatan Grau Møller)

Det billede passer meget godt ind i Laura Eline Thorborgs hverdag.

- Jeg tror, at piger har mere at tænke på. Ikke fordi de nødvendigvis går mere op i skolen. Men vi tænker mere over de ting, vi skal aflevere og skal huske at lave alle lektier, mens drengene måske er lidt mere loose med det, siger hun.

En tanke, som 1. g-eleven ikke står alene med.

- Man kan helt klart mærke, at det står en op til ørerne. Så man begynder at tænke, om man overhovedet har tid til at være i skolen. Så nogle gange er det nemmest og lidt et frirum at være på de sociale medier, siger Naya Isabella Bach.

Ses ikke nødvendigvis på karakterbladet

Tina Malchow-Møller afviser også, at den manglende koncentration kan ses på gymnasiepigernes karakterer.

- Man kan ikke nødvendigvis se det på karakterbladet. Når man først kan se det på karakterbladet, så er det fordi, det er blevet mere alvorligt. Jeg tror også desværre, at flere lider bag gode karakterer, end vi opdager, fortæller Tina Malchow-Møller.

Hun peger til gengæld på, at presset for at præstere i hverdagen kan give konsekvenser på længere sigt.

- Det bliver sværere at tage læring ind. Koncentration er jo grundlag for, at vi også kan lære. Så hvis man hele tiden oplever, at ens koncentration er påvirket, bliver det sværere at lære, og dermed stiger risikoen for at man bliver stresset, fordi man ikke kan følge med, og fordi man ikke føler, man gør det godt nok. Og så har vi en ond spiral, siger Tina Malchow-Møller.

Gymnasieelevers trivsel skal op

Undersøgelsen er en del af et landsdækkende forskningsprojekt, der tester om mere bevægelse, sundere måltider og forebyggelse af stress kan øge trivslen for gymnasieelever.

Som en del af det vil man i undersøgelsen arbejde for at hjælpe alle eleverne på gymnasiet på flere måder, fortæller seniorforsker Rikke Krølner.

- Det er sådan noget med at sørge for, at der bliver indført flere aktive pauser i undervisningen. Og også fremme, at kantiner har et udbud af sund morgenmad og frokost, så eleverne får energi til skoledagen, siger hun.

- I forhold til at være på sociale medier vil vi også give eleverne redskaber til at prioritere deres tid og opfordre gymnasierne til at give elever oversigt over deres afleveringer i god tid, tilføjer hun.

Center for Interventionsforskning regner med at have resultater af deres undersøgelser og initiativer klar i starten af 2019.

Facebook
Twitter